Buurtbewoners vrezen grote vissterfte door deels uitschakelen ‘te lawaaierige’ pomp

TEMSE – Buren van het parkje tussen de Eduard De Sutterlaan en Florent Beeckxlaan maken zich zorgen over de gezondheid van de vissen in de parkvijver. Het pompsysteem draait enkel overdag na klachten van andere buurtbewoners over lawaaihinder.

In het parkvijvertje zwemmen haast nog uitsluitend kleine visjes rond, want een van de laatste grotere exemplaren is de afgelopen dagen gestorven. Tinne Dullaert en Larry Van Elewijck zijn bezorgd over de andere vijverbewoners en vermoeden dat er te weinig zuurstof in het water komt.

“Er is wel een pompsysteem, maar de rubberen darm die de lucht in de vijver pompt is niet lang genoeg. Daardoor blijft een groot deel van de vijver zuurstofarm. Bovendien draait de pomp enkel overdag, nadat mensen uit de buurt klaagden over lawaaihinder. Ook in het weekend heeft de pomp volgens ons niet gedraaid. Als dat zo doorgaat, vrezen we dat alle vissen zullen sterven.”

Automatische timer

Diensthoofd van de groendienst Wim Vereecken bevestigt dat de pomp met een automatische timer werkt.
“Het klopt dat de pomp enkel overdag draait. Dat is al enkele jaren zo. Het leek ons een goed compromis voor degenen die last hebben van het lawaai en zij die de pomp permanent zouden willen laten draaien. Het is niet zo dat die pomp veel lawaai maakt, maar wie bij dit warme weer ’s nachts met het raam open slaapt kan er wel hinder van ondervinden.

“We hebben het systeem afgelopen winter nog gereinigd, waardoor er opnieuw meer lucht wordt aangezogen. De vissterfte komt waarschijnlijk door het warme weer. Het water staat quasi stil, en bij zo’n heet weer warmt het water erg snel op. Ook in andere vijvers merken we meer dode vissen op. Het vijvertje tussen de Eduard De Sutterlaan en de Florent Beeckxlaan is slechts zo’n anderhalve meter diep, dus dat wordt snel warm. Daar kan het pompsysteem niets aan veranderen. Wel gaan we het pompsysteem binnenkort beter afsluiten met een slot. Het is al gebeurd dat onbekenden de pomp eigenhandig afzetten, en dat willen we met een slot in de toekomst vermijden.” (Bron: HN/Mattias Goossens)

Tinne Dullaert en Larry Van Elewijck zijn bezorgd en vermoeden dat er te weinig zuurstof in het water komt. (Foto: MGB)

POLITIE. Intrekking rijbewijs, positieve speekseltest en drugs in wagen

Intrekking rijbewijs

Maandagnacht 30 juli werd in de Schoolstraat in Temse een voertuig onderschept. De bestuurder, een 49-jarige man uit Temse, legde een positieve ademtest af. Uit de ademanalyse bleek dat de man 2,41 promille alcohol in zijn bloed had. De man zijn rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken voor 14 dagen.

Positieve speekseltest

In de Gentstraat in Tielrode werd een 23-jarige man uit Beveren betrapt op het rijden onder invloed van drugs. De jongeman legde een positieve speekseltest af. Zijn rijbewijs werd onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen.
Drugs – OMS

Op de Krijgsbaan werd bij een 29-jarige man uit Temse, tijdens een verkeerscontrole, een kleine hoeveelheid drugs aangetroffen. De man diende onmiddellijk 100 euro boete te betalen. De drugs werd in beslag genomen.

Waasland maakt zich op voor wespenplaag: brandweerman Arno begint eigen verdelgingsbedrijf

BEVEREN-WAAS / TEMSE – Het Waasland maakt zich op voor een nieuwe wespenplaag. Alleen al deze maand liepen er zo’n tweehonderd meldingen binnen. Ondertussen probeert brandweerman Arno Annecour uit Temse zijn collega’s te ontlasten met een professionele verdelgingsdienst.

Het is een publiek geheim dat weinig brandweermannen ervoor staan te springen om wespennesten te verdelgen. Het ondermijnt hun takenpakket op het vlak van hulpverlening, is tijdrovend en bovendien niet zonder risico. Toch zullen de hulpdiensten de komende dagen en weken opnieuw overstelpt worden met oproepen voor het uitroeien van wespennesten.

Alleen al deze maand liepen er bij de Hulpverleningszone Waasland zo’n tweehonderd meldingen binnen. En dat is nog maar het begin, weet Arno Annecour uit Temse, die al acht jaar als beroepsbrandweerman actief is in Gent en als vrijwilliger in het Waasland. Hij startte in maart van dit jaar het wespenverdelingsbedrijf Wespen Waasland op.

“Met het warme weer van de voorbije dagen is de wespenplaag echt gestart”, zegt hij. “De larven vliegen nu uit en de nesten die ik zie, worden alleen maar groter. De maanden augustus en september worden piekperiodes.”

Toch zal de wespenplaag dit jaar minder hevig zijn dan tijdens de voorbije twee jaar. Toen kon de brandweer de oproepen voor wespennesten nauwelijks nog bijhouden. “In 2017 en 2018 hadden we al extreem warm weer in april en in mei. Daardoor waren de wespennesten er al veel vroeger dan normaal.”

Met zijn privébedrijfje is Annecour een van de weinige professionele wespenverdelgers in het Waasland. Concurrentie voor de brandweer is het volgens hem niet. Integendeel. “Als mensen mij inschakelen heeft de brandweer meer tijd om zich toe te leggen op zijn kerntaken”, ondervindt hij. “Ik heb van mijn collega’s nog nooit negatieve commentaar gekregen. Het is een win-winsituatie. Ook voor de mensen is het interessanter, want ik ben sneller ter plaatse en goedkoper dan de brandweer.” (Bron:HN/GVA – Bert Foubert)

Met zijn privébedrijfje is Annecour een van de weinige professionele wespenverdelgers in het Waasland.

Binnenkort Zomert het weer onder den Toren

KV De Sharky’s zorgen weer voor drank en hapjes
TEMSE – Net zoals vorige zomers worden ook nu in augustus beiaardconcerten georganiseerd op de Markt. Zij vinden plaats op dinsdag 6, 13, 22 en 27 augustus. Telkens is het een combinatie van een beiaardconcert door Joannes Thuy of Jos D’Hollander en een optreden van Temsese zangers/muzikanten.

Ook dit jaar Zomert het onder den Toren

Verschillende genres komen aan bod: van jeugdige folk en wereldmuziek tot stevige rockcovers van de jaren ’60 tot ’90, van akoestische nummers met meeslepende tekst tot gezellige amusementsmuziek. Om 20 u. speelt de beiaardier, wat je kan volgen op een scherm (met dank aan het Sint-Jorisinstituut Bazel en De Sleutels).

De concerten worden aangekondigd door een korte sonnerie. Hiervoor verlenen muzikanten van Amusementsorkest Amor, Brassband Steendorp en Harmonie Orkest Temse hun medewerking.

Omdat taverne De Gulden Cop nog steeds gesloten is zal carnavalsvereniging KV De Sharky’s uit Tielrode, net zoals tijdens de viering van de Vlaamse feestdag op 5 juli, de dorstigen laven en hongerigen spijzen, met drank en hapjes.

Optredens:

6 augustus: Barley Mob & The Sailors
13 augustus: Onderkover
22 augustus: KLAAS & D!O’s
27 augustus: De Strooien Hoedjes

En alweer knalt een vrachtwagen tegen veiligheidsportiek Scheldebrug: “Ik riep nog dat hij moest stoppen”

Derde keer in een maand tijd trekt te hoge vrachtwagen stalen constructie Scheldebrug mee

BORNEM / TEMSE – Op donderdag 25 juli is het stalen hoogteportiek dat voor de oude Scheldebrug staat, voor de derde keer op een maande tijd, aangereden door een vrachtwagen die te hoog was geladen. Een tweede vrachtwagen die er ook was tegen geknald, reed achterwaarts en trok het portiek zo weer recht. Die trucker ging er onmiddellijk vandoor.

Donderdagmiddag was het opnieuw prijs aan de oude Scheldebrug. Een vrachtwagen, die net zijn lading was gaan lossen bij een bedrijf in Puurs, wou over de brug richting Waasland rijden. Maar de truck bleek hoger te zijn dan de toegelaten vier meter en knalde met bruut geweld tegen het stalen portiek. “Door klap was het hoogteportiek een dikke meter naar beneden getrokken en was er eigenlijk geen doorkomen meer aan voor de andere vrachtwagens. Toen ik de schade aan het bekijken was, zag ik plots een blauwe vrachtwagen op het linkse baanvak aankomen. Ik heb nog keihard geroepen dat hij moest stoppen, maar hij bleef rijden en botste met zijn cabine ook tegen de hoogtebegrenzer. Wellicht heeft hij te laat gezien dat het portiek lager hing”, vertelt de bestuurder die het ongeval veroorzaakte aangeslagen.

“Zijn vrachtwagen raakte bij de aanrijding zwaar beschadigd. Maar blijkbaar had de trucker geen geduld om te wachten. Plots zette hij zich in achteruit en trok zo de meegetrokken hoogtebegrenzer weer recht. De man maakte op het middenplein aan de brug rechtsomkeer en zette zijn rit verder richting Mechelen. Zonder te wachten, zonder zich kenbaar te maken. Plots was hij weg.” De politie spoor de trucker in kwestie wel op en gaat de beelden van de camera’s aan de brug grondig bestuderen.

Al meermaals gepasseerd

De Franse vrachtwagenbestuurder die het ongeval veroorzaakte kon maar niet begrijpen dat hij tegen de constructie was gereden. “Ik moet regelmatig in Puurs komen leveren. Ik ben al meermaals met mijn vrachtwagen over de brug gereden. Nooit was er enig probleem. Tot vandaag. Ik schrok me echt een bult dat ik ertegen ben gereden. Of ik niets gevoeld of gehoord heb bij mijn passage aan de mobiele hoogtebegrenzers, eerder op de N16? Totaal niets. Ik snap het totaal niet.” De trucker bleef ongedeerd, maar vooraleer hij zijn weg kon verderzetten, kwam een aannemer ter plaatse om de aangereden hoogtebegrenzer te verwijderen. De stalen dwarsligger werd weggehaald en nadien werd de rijbaan opnieuw opengesteld.

Tweede portiek

De verkeershinder bleef uiteindelijk beperkt. “Het geluk is dat er sinds twee weken een tweede stalen hoogteportiek voor de brug is geplaatst. Het aangereden exemplaar is weggehaald en zal eerstdaags worden vervangen tijdens de nachtelijke uren. Het tweede portiek vervangt nu het eerste. Zo moet het verkeer niet nodeloos over een brug worden geleid. Dat was ook de bedoeling van dat tweede portiek. Om bij aanrijdingen al te grote verkeershinder te voorkomen”, klinkt het.

De hoogtebegrenzers zijn er geplaatst omdat er momenteel schilderwerken worden uitgevoerd op de oude Scheldebrug. Arbeiders zitten er op stellingen rond de brug en men wil uiteraard koste wat het kost vermijden dat een te hoge vrachtwagen de stellingen meetrekt. De werken duren nog tot in november.
(Bron: HN/GVA – Theo Derkinderen)

Voor de derde keer ramde een vrachtwagen de veiligheidsportiek aan de Scheldebrug (Foto: (C) Facebook/Danny Van Gheem)

Buiten code rood, binnen blauw isolatiepak

TEMSE – Wie buiten zwetend en puffend aan het werk is, zal de werknemers die in koelafdelingen aan de slag zijn vast benijden. Dat is het geval bij konijnenslachterij Lonki in de TTS-site.

Daar vullen collega’s Stanny en Bart het diepvriesmagazijn vol met vlees. “Konijn is vooral populair in de winter. In de zomer hebben we tijd en plaats om onze voorraad bij te vullen”, vertellen ze.

De temperatuur in de koelafdeling zakt tot -29°C. “Op koude kan je je gelukkig kleden”, zegt Bart. En dus trekken ze een warme isolerende broek en vest aan, met muts en handschoenen vooraleer ze de diepvries ingaan. “Gelukkig hebben we hier veel afwisseling tussen bureauwerk en de koeling zelf. Zo blijft het steeds draaglijk. We zorgen er ook voor dat het meeste werk in de diepvries in de voormiddag gedaan wordt. Anders is het temperatuurverschil te groot wanneer je buitenkomt.”

Stanny en Bart vallen momenteel in voor hun collega die als vaste diepvriesmedewerker aan de slag is. “Hij zoekt momenteel warmere oorden op, hij is een maand op vakantie naar Turkije”, besluiten de mannen. (Bron: HN/GVA – Mattias Goossens)

Stanny en Bart duffelen zich steeds goed in vooraleer ze de diepvries ingaan (foto: Mattias Goossens)

Windmolens krijgen toch groen licht ondanks 2.800 bezwaarschriften

STEENDORP/BAZEL – Vlaams minister van Omgeving Koen Van Den Heuvel (CD&V) heeft de omgevingsvergunningsaanvraag voor de bouw van drie windmolens op de grens tussen Bazel en Steendorp goedgekeurd. Beide gemeentebesturen overwegen om de vergunning aan te vechten.

“Ondanks verwoede en toch wel onderbouwde pogingen op het kabinet heeft de minister deze aanvraag toch goedgekeurd”
Temses schepen van Milieu Hugo Maes (CD&V)

EDF Luminus krijgt dankzij de goedkeuring de toelating om een windmolenpark van drie windmolens te bouwen en te exploiteren tussen de Heirstraat, Schausselhoekstraat en de E17.

De windmolens hebben een tiphoogte van 180 meter en twee van hen staan op 300 meter van de dichtstbijzijnde bewoning. Sinds de aanvraag werd ingediend, kwam er van buurtbewoners protest tegen de plannen. Als actiecomité Tegenwind zamelden ze 2.800 bezwaarschriften in, tegenover een door Groen Temse gelanceerde steunbetuiging voor het project die 163 handtekeningen verzamelde. Het actiecomité was niet aan zijn proefstuk toe. Zes jaar geleden werd er ook een aanvraag voor een windmolenpark ingediend, maar die werd toen vernietigd bij de Raad van State.

“Ondanks verwoede en toch wel onderbouwde pogingen op het kabinet heeft de minister deze aanvraag toch goedgekeurd”, stelt Temses schepen van Milieu Hugo Maes (CD&V).

“Alle adviezen vanuit de betrokken overheidsinstanties en de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie waren gunstig of voorwaardelijk gunstig, behalve de adviezen van de gemeentebesturen van Temse en Kruibeke. Wij baseerden ons op de klachten van de omwonenden. Hun leefbaarheid wordt gehypothekeerd door deze beslissing gebaseerd op de verouderde VLAREM-wetgeving.”

Collega-schepen Filip Vercauteren (CD&V) van Kruibeke treedt Maes bij. “In de adviesronde is er te weinig rekening gehouden met de bezorgdheden van de bewoners”, stelt hij.

Vleermuizen

“Zo worden er maatregelen genomen met het oog op de kwetsbare vleermuizenpopulatie in de buurt, waardoor de windmolens vaak stilgelegd zullen worden. Het is frappant dat er wel rekening gehouden wordt met de dieren, maar niet met de mensen. Bovendien zorgt het goedkeuren van deze aanvraag voor rechtsonzekerheid, nadat een eerdere aanvraag met minder hoge windmolens werd afgekeurd.”

Beide gemeentebesturen zullen het dossier agenderen op het eerstvolgende schepencollege.

“We zullen dan beslissen of we naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen stappen, eventueel samen met het actiecomité”, aldus Vercauteren. “We zijn niet tegen het bouwen van windmolens, maar volgens ons zijn er betere locaties om die te bouwen. Zo is er verder langs de E17, ter hoogte van bedrijvenzone Hogenakkerhoek nog plaats met minder last voor de omwonenden. De aanvraag op de huidige locatie is vooral een gemakkelijke optie die verder bouwt op een eerdere aanvraag.”

Ondanks 2.800 bezwaarschriften krijgt EDF Luminus toelating voor de bouw van 3 windmolens

Procedure rond site voormalige steenbakkerij Steendorp start van voor af aan

Nieuw openbaar onderzoek door beroepsprocedure van grondwerkenbedrijf uit Elversele
STEENDORP/ELVERSELE –  De procedure rond de omgevingsvergunningaanvraag voor een grondverwerkingsbedrijfuit Elversele  op de steenbakkerijsite in Steendorp start weer van nul. Er gaat een nieuw openbaar onderzoek van start, inclusief nieuwe adviezen en bezwaren.

Grondwerkenbedrijf Vagaetrans uit Elversele diende begin dit jaar een omgevingsvergunningsaanvraag in voor het uitbreiden van een tussentijdse opslagplaats tot een afvalverwerkend bedrijf op de site van de voormalige steenbakkerij in Steendorp.

Daarnaast wilde het een belevingscentrum met ambachtelijke pannen- en steenbakkerij oprichten op de site.  Zowel het schepencollege, OVAM als het Agentschap Wegen en Verkeer gaven negatief advies. Omwonenden, het actiecomité Steendorp Leefruimte, Natuurpunt Waasland Scousele en KWB Steendorp dienden samen 1.151 bezwaarschriften in.

Nieuwe infovergadering

De bestendige deputatie van de provincie besliste daarop de vergunningsaanvraag te weigeren. Vagaetrans ging in beroep tegen die beslissing en diende een gewijzigde aanvraag in. Vlaams minister van Omgeving Koen Van Den Heuvel (CD&V) keurde die aanvraag goed, waardoor het openbaar onderzoek volledig moet worden overgedaan. Het nieuwe openbaar onderzoek loopt van 27 juli tot 26 augustus.

“We betreuren dat het nieuwe openbaar onderzoek in de vakantieperiode gevoerd wordt”, laat schepen van Milieu Hugo Maes (CD&V) weten. “In het kader van die nieuwe procedure organiseren we opnieuw een infovergadering. Die zal plaatsvinden op dinsdag 6 augustus om 20 uur in De Mosterpot. Als college zullen we een nieuw advies moeten overmaken aan de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie. Dat advies staat geagendeerd op het schepencollege van 9 augustus. De minister zal een uiteindelijke beslissing moeten nemen op basis van een eindadvies van de gewestelijke omgevingsvergunningcommissie. Die zal het punt zo goed als zeker op de agenda zetten van de zitting van 10 september.”

Het dossier ligt zolang het openbaar onderzoek loopt ter inzage op de milieudienst. Bezwaren tegen de gewijzigde plannen kunnen tot uiterlijk 26 augustus ingediend worden bij het schepencollege. (Bron: HN/GVA – Mattias Goossens)

Actiecomité ‘Red de Roomacker lanceert nieuwe affiches

“We verwachten dat er snel een nieuwe verkavelingsaanvraag ingediend zal worden”

TIELRODE – Actiecomité ‘Red de Roomacker’ stelde afgelopen weekend haar nieuwe affiches voor. Met elf varianten wil het opnieuw de aandacht vestigen op de plannen voor een grootschalige verkaveling naast provinciaal domein Roomacker.

“Al onze argumenten blijven twee jaar later nog steeds van toepassing”
Actiecomité Red de Roomacker

Begin 2017 raakte bekend dat vastgoedontwikkelaar Matexi plannen had voor een verkaveling van 7,5 hectare en 116 woningen naast provinciaal domein Roomacker. Buurtbewoners uit de omliggende straten schoten toen meteen in actie, maar veel van de affiches die toen verspreid werden, zijn ondertussen vervaagd.

“Nochtans is dit dossier nog lang niet opgelost”, menen Willy Van Vaerenbergh en Astrid Martens van het burgerinitiatief ‘Red de Roomacker’. Dat actiecomité kon in het verleden de gemeenteraad al overtuigen om de verkavelingsaanvraag te weigeren. Daarna werd gezocht naar een oplossing, maar die is er volgens de buurt nog niet.

“De bemiddelingsperiode is ondertussen afgesloten, en we verwachten dat er snel een nieuwe verkavelingsaanvraag ingediend zal worden. Er zijn echter geen maatregelen genomen om de druk op de mobiliteit en het provinciaal domein te verminderen. De ontsluiting verloopt nog steeds via de Kerkstraat en Hofstraat, twee smalle straten waar zelfs geen voetpaden zijn. Als toegift is er wel sprake van compacter bouwen om open ruimte te sparen, maar aan het aantal woningen wordt niet geraakt. Al onze argumenten blijven twee jaar later dus nog steeds van toepassing. Volgens ons is Tielrode volgebouwd en kan er beter werk gemaakt worden van een opwaardering van Temse-centrum.”

Op de nieuwe affiches is de kleur roze een terugkerend element. “We hebben die kleur vooral gekozen omdat ze niet gelinkt is aan een politieke partij. Pas achteraf ontdekten we dat de Roomacker in dezelfde kleur is ingekleurd in het ruimtelijk uitvoeringsplan, als woongebied.”

Grote acties heeft het burgerinitiatief niet gepland. “We moeten nu vooral wachten op de volgende zet van de ontwikkelaar. Dit najaar organiseren we opnieuw een spaghettibenefiet. (bron: HN-GVA/Mattias Goossens)

Op de nieuwe affiches is de kleur roze een terugkerend element (foto: Mattias Goossens)

Zomerbar ‘Kour Bonjour’ is er weer klaar voor

TEMSE – Zomerbar Koer Bonjour palmt vanaf vandaag vier weken lang de speelplaats van basisschool De Klimroos in. Het is al het derde jaar op rij dat de zomerbar plaatsvindt, met steeds heel wat opkomst.

“De samenwerking met de school is uitstekend”, vertelt medeorganisator Hans Verbeke. “Ook de middelbare school stelt lokalen beschikbaar als opslagruimte.” Dankzij het succes van de vorige editie konden nu enkele investeringen gedaan worden. “We hebben een nieuwe tent aangekocht waardoor de hoofdbar en de keuken gescheiden zijn. Dat moet de bediening vlotter maken. Vlakbij de dj-booth hebben we een extra bar ingericht. Die dj-booth zat vroeger in een caravan, maar dit jaar hebben we een sloep van de zeescouts omgetoverd tot dj-podium. Voor wie niet wil dansen, zijn er ongeveer driehonderd zitplaatsen.”

Koer Bonjour is telkens geopend van donderdag tot zondag, tot en met 11 augustus, op weekdagen van 16 uur tot middernacht en in het weekend van 12 uur ’s middags tot middernacht.

Op vrijdag vindt er telkens een afterwork plaats, zaterdag zijn er optredens en zondag is er een wisselend programma met onder meer een kubb-toernooi, virtual reality spelletjes, een optreden en een barbecue. Nu vrijdag 19 juli is de zomerbar uitzonderlijk tot 1 uur geopend voor een silent disco, waarbij drie dj’s te beluisteren zijn via een hoofdtelefoon.

Meer info via de Facebookpagina van Koer Bonjour. (Bron: HN/GVA – Mattias Goossens)

De organisatie is er weer klaar voor – (C) Kour Bonjour

Reizende tentoonstelling biedt unieke kijk op verdwenen stukje geschiedenis

Expo houdt halt langs traject verdwenen tramlijn Hamme-Antwerpen.
Eerste halte: Gemeentemuseum Temse
BAZEL / HAMME / TEMSE / WAASMUNSTER – Tussen 1904 en 1959 konden reizigers pendelen met de tram tussen Hamme en Antwerpen. Van tramlijn H is tegenwoordig amper nog iets te zien in het straatbeeld, maar een rondreizende tentoonstelling en een boek brengt de geschiedenis van de tram tot leven. De voorstelling van het boek en de opening van de expo vonden plaats in AC De Zaat, in aanwezigheid van een 100-tal genodigden.

“De tentoonstelling zal op elke locatie andere lokale accenten krijgen”
Romain Van Hautekerke & Guy ‘D Haen
Comité H

Andere accenten

Het openbaar vervoer in de regio is ondertussen danig versplinterd, maar in het begin van de 20ste eeuw bleek de tram een efficiënte manier om tussen Hamme en Antwerpen te pendelen. De tramlijn werd aangelegd tussen 1904 en 1908 en bleef in gebruik tot 1959.

Om zestig jaar na de stopzetting van de tramlijn te vieren, slaan verschillende heemkundige kringen de handen in elkaar om als ‘Comité H’ een rondreizende tentoonstelling te organiseren die het traject van de tram volgt.

“De tentoonstelling zal op elke locatie andere accenten krijgen”, vertellen voorzitter Romain Van Hautekerke en secretaris Guy D’Haen. “Behalve infopanelen met de geschiedenis van de tramlijn, wordt er een video vertoond met beelden van toen, zullen er foto’s te zien zijn en stellen we objecten tentoon uit de tijd van toen. Wij hebben ook een verzameling van allerhande tramaccessoires en documenten verkregen via voormalige medewerkers van de tramlijn. Historicus Harry Van Royen heeft een brochure samengesteld die op elke locatie te koop is.”

Attractie aan de kust

Tramlijn H werd vooral gebruikt door pendelaars en schoolgaande jeugd. Er zijn nog twee stukjes van de oorspronkelijke tramlijn te zien aan het fort van Steendorp. “Daar werden transport-tramstellen afgeleid naar de chemische fabriek die in het fort gevestigd was.”

Een van de tramstellen kent ondertussen een nieuw leven.

“Een tramstel uit Temse is na de stopzetting van de lijn naar Kortrijk verhuisd. Daar is het tot 1965 blijven rijden, om daarna naar de stelplaats van Oostende te verhuizen. Ondertussen is het tramstel volledig gerestaureerd en rijdt het als attractie aan de kust.”

Tot 30 september

De organisatoren betreuren dat de tramlijn destijds werd afgeschaft.

“Er verschenen krantenartikels met als titel ‘Weg met de tram’. Mensen vonden dat die in de weg reed. Terwijl in de toekomst koning auto misschien opnieuw zal moeten wijken voor openbaar vervoer zoals de tram”, zeggen de initiatiefnemers nog.

De tentoonstelling ‘Tramlijn Hamme-Antwerpen 1904-1959’ zal komend jaar halt houden in het Gemeentemuseum van Temse (05/07-30/09), ID+art in Hamme (09/11-18/12), Heemkundige Kring Wissekerke in Bazel (08/03-29/03), Cultuurcentrum De Koolputten in Waasmunster (17/04 – 26/04), de Sint-Martinuskerk van Burcht (02/05 – 10/05) en de Heemkundige Kring Zwijndrecht-Burcht op Linkeroever (16/05 – 24/05).

Het boek – 120 pagina’s, rijkelijk geïllustreerd – is verkrijgbaar tegen 15 euro tijdens de expo,

De reizende tentoonstelling, loopt in Temse in het Gemeentemuseum, Kasteelstraat 16, tot 30 september en is elke zaterdag en zondag vrij toegankelijk van 14 tot 18 u., zondag ook van 10 tot 12 u. Eveneens bezoeken na afspraak zijn mogelijk.

De leden van Comité H. met een oude foto van de tramlijn in Temse.

Bestuursleden van de organiserende heemkundige kringen met auteur Harry Van Royen, filmrealisator Hugo Bredael, burgemeester Luc De Ryck en schepen Lieve Truyman. tijdens de officiële opening van de expo

Extra veiligheidsportiek voor Scheldebrug

De Vlaamse Waterweg treft maatregel na herhaaldelijke aanrijdingen door te hoge vrachtwagens

Extra hoogteportaal wordt dinsdagnacht geplaatst.

TEMSE/BORNEM –  Er komt een tweede stalen hoogteportiek voor de Scheldebrug in Bornem. Met die maatregel wil De Vlaamse Waterweg vermijden dat, bij een aanrijding door een te hoge vrachtwagen, het verkeer moet omgeleid worden over de andere brug en er gigantische files ontstaan.

BEHEERDER“De brug kan alleen opengesteld worden voor verkeer als er een hoogteportiek staat. Anders spelen we met het leven van de arbeiders”

 Vorige week werd het stalen hoogteportiek twee keer aangereden door een te hoge vrachtwagen. Met als gevolg dat De Vlaamse Waterweg niet anders kon dan het verkeer in beide richtingen over de andere brug te sturen, tot er een nieuw hoogteportiek voor de brug kon worden geplaatst.

Omdat de oude Scheldebrug op dit ogenblik wordt gezandstraald en geschilderd, is ze omgeven door stellingen waarop de klok rond een tiental arbeiders aan het werken zijn. De beheerder van de brug wil dan ook het risico niet lopen dat een te hoge vrachtwagen de stellingen onderuit rijdt. “De brug kan alleen maar worden opengesteld voor het verkeer als er een hoogteportiek staat. We spelen met het leven van de arbeiders die er aan het werk zijn”, klonk het vorige week na de twee aanrijdingen.

Vorige week donderdag werd er een overleg gehouden tussen De Vlaamse Waterweg, de projectleider van de werken, de aannemer van de signalisatie, de politie en verantwoordelijken van de firma die de werken uitvoert. De belangrijkste beslissing die genomen werd, is de plaatsing van een tweede stalen hoogteportiek voor de brug. Vlak bij het portiek dat er nu al staat.

Niet langer omleiden

Als er een te hoge vrachtwagen het eerste portiek aan diggelen zou rijden, kan men nog terugvallen op het tweede portiek als ultieme beveiliging. Dan is het alleen kwestie van het aangereden portiek weg te halen en dan zou het verkeer nog steeds over de oude Scheldebrug richting Waasland kunnen, in plaats van alles over de andere brug te moeten omleiden.

De Vlaamse Waterweg nam de voorbije weken al enorme maatregelen om te vermijden dat vrachtwagens die hoger zijn dan 4 meter, toch over de brug zouden rijden. Tussen de A12 en de Scheldebrug op de N16 staan dertien (!) verkeersborden die waarschuwen voor de maximale toegestane hoogte. Er werd een digitaal bord geplaatst waarop in het Nederlands en het Engels te lezen is dat er boetes worden uitgeschreven voor wie met een truck van meer dan 4 meter hoogte toch richting Scheldebrug dendert.

Daarnaast werden er twee mobiele hoogtebegrenzers geplaatst waarop een ijzeren latje op 4 meter hoogte is gemonteerd. Op die manier moeten truckers voelen en horen dat hun vrachtwagen te hoog is. Toch konden die maatregelen niet voorkomen dat het portiek vorige week twee keer aan flarden werd gereden.

Oogje in het zeil

Ook de politie houdt dagelijks een oogje in het zeil. Niet alleen zijn er regelmatig snelheidscontroles op de brug, ook zijn er de voorbije weken al meer dan tien vrachtwagens staande gehouden die te hoog waren. Ze kregen een boete en moesten rechtsomkeer maken. (Bron: HN/GVA – Theo Derkinderen)

De aannemer zal het bijkomende hoogteportaal dinsdag plaatsen. Om dit in alle veiligheid te kunnen doen, zal het verkeer van dinsdagavond 20.00 u tot woensdagochtend 5.00 u even in twee richtingen over de nieuwe brug worden geleid.

Vorige week werd het portiek op minder dan 48 uur tijd twee keer aan diggelen gereden. (foto: TDK)

“Waterbus moet wel tot Temse varen” (TESAMEN)

TEMSE/BORNEM – De lokale partij TESAMEN reageert verbaasd op het bericht als zou het doortrekken van de succesvolle waterbus naar Temse onhaalbaar zijn. Men zal het schepencollege hierop aanspreken tijdens de eerst gemeenteraad na de vakantie.

“Omdat de investeringskosten voor een extra waterbus en een nieuwe aanlegsteiger niet opwegen tegen de inkomsten”, zoals Temse burgemeester Luc De Ryck liet weten”, aldus TESAMEN-gemeenteraadslid Bert Bauwelinck. Dit is niet ernstig. Als alle publieke diensten zoals het openbaar vervoer zouden worden afgevoerd omdat ze ‘niet opbrengen’, dan zou het ieder voor zich zijn en zullen de files op onze wegen en het fijnstof in onze longen nóg meer toenemen.”

TESAMEN wil dat de burgemeesters van Temse en Bornem op een meer serieuze manier aan de kar gaan trekken om de boot tot in Temse te krijgen. Al snel zal dan blijken dat de halfuurverbinding naar het hart van Antwerpen een onmisbare link kan leggen in het openbaar vervoer tussen het Waasland en de stad Antwerpen.”

Uit een enquête die Emiel Van Driessche recent afnam bij de gebruikers van de waterbus die nu al tussen (de haven van) Antwerpen en Kruibeke/Hemiksem vaart, komt een duidelijke vraag altijd terug:
De mensen willen dat de waterbus tot aan Temse/Bornem vaart. De vraag naar een verlenging stond niet eens in de enquête. De bevraagde mensen kwamen daar zelf mee af. Als dat geen duidelijk signaal is van gebruikers naar het Havenbedrijf en De Lijn die de waterbus-verbinding exploiteren! Mensen van Temse en Bornem nemen nu vaak de fiets of de auto naar het 15 km dichter bij Antwerpen gelegen Kruibeke om daar de boot te nemen.

TESAMEN zal het debat aantrekken op de eerstvolgende gemeenteraad van Temse (eind augustus red.) en zal toelichting vragen bij de studie die het Havenbedrijf inroept om… de boot af te houden.

Marie (Duerinck-) Van Brussel krijgt een straatnaam

Zij gaf 2 ondergedoken joodse meisjes onderdak tijdens WO II

TEMSE – Tijdens de laatste gemeenteraad voor de vakantie werd een straatnaam (zijstraat van Cauwerburg) gegeven aan Marie (Duerinck-)Van Brussel. Woonachtig op Cauwerburg, gaf zij tijdens WO II – als weduwe en zelf moeder van 3 dochtertjes – op gevaar van haar leven onderdak aan 2 ondergedoken joodse meisjes. Zij overleefden de oorlog. De oudste van de 2 meisjes publiceerde haar aangrijpende memoires, één groot eresaluut aan hun weldoenster.

1943. Het joodse echtpaar Klein en hun dochtertjes Hélèné (°1939) en Marguerite (°1940) leven ondergedoken in Brussel. Via vrienden worden de kinderen opgevangen bij het Temsese echtpaar Leonard Duerinck en Marie Duerinck, die zelf 3 jonge dochters hebben. Kort daarna overlijdt vader Duerinck.
De weduwe voedt de 5 meisjes – tussen 3 en 15 jaar – op gelijke voet op en slaagt erin, ondanks de enorme risico’s, het geheim te bewaren. De meisjes wonen bij de weduwe in tot begin 1947. In 1949 worden zij – met 350 andere oorlogswezen – naar Israël overgebracht. Zij zullen met succes hun leven uitbouwen in Jeruzalem.

Vanaf 1977 brengt één van de zussen een bezoek aan de weduwe Duerinck. In 1979 wordt de dan 85-jarige vrouw naar Jeruzalem uitgenodigd, waar zij als een heldin wordt gehuldigd. Zij overlijdt in 1984, 90 jaar oud. Hélèné is op de uitvaart aanwezig.

Anno 2019 zijn Hélène en de 3 dochters van Marie Van Brussel nog in leven. Marguerite overleed in 2012. De ouders van de meisjes overleefden de oorlog niet: zij stierven in Auschwitz.

Marie Van Brussel met naast haar Hélène Klein. Staande: Maries 3 dochters. De 4 generatiegenoten zijn nog allen in leven.

Temse nam afscheid van CVO Temse

Drie CVO’s uit de regio fusioneren tot CVO Focus

TEMSE – Het einde van het schooljaar betekende tegelijk het einde van het CVO Temse in zijn huidige structuur. In het kader van de reorganisatie binnen het deeltijds onderwijs versmelten de 3 centra van onze regio tot 1 CVO onder de naam CVO Focus.

De fusie impliceert CVO Temse, CVO Leerstad (Lokeren, Hamme, Dendermonde, Lebbeke, Wetteren) en CVO Janitor (Sint-Niklaas, Beveren, Sint-Gillis-Waas). CVO Focus ressorteert onder het Gemeenschapsonderwijs.

De (druk bijgewoonde) proclamatie van CVO Temse op 27 juni ging gepaard met een waardig afscheid, gepresenteerd door de leerkrachten, met toespraken van directeur Marc Lamont en burgemeester Luc De Ryck, zelf oud-leraar aan de school.

Historiek

Van 1882 tot 1957 bestond in Temse een Adultenschool, een handelsschool voor volwassenen. Op initiatief van schepen van Onderwijs Fernand Schuerman startte het Gemeentebestuur in het schooljaar 1958-1959 met een officiële, gesubsidieerde, moderne handelsschool. De school evolueerde met haar tijd mee, breidde haar cursusaanbod uit en bereikte geleidelijk meer dan 2 000 cursisten per jaar. Een mijlpaal was de introductie van de computer in 1983-1984 onder impuls van schepen van Onderwijs Luc De Ryck en Bestuurscommissie-voorzitter Piet Coppieters.

De laatste jaren worden de volgende vakken gegeven: Informatica, Nederlands tweede taal, Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans, Fotografie en Vrachtwagenchauffeur.

Directeur Marc Lamont en het lerarenkorps, met burgemeester Luc De Ryck, de schepenen Tineke Van Britsom en Patrick Vermeulen, gewezen schepen van Onderwijs en huidig gemeenteraadsvoorzitter Geert Vandersickel en de gemeenteraadsleden Raf Catthoor en Bert Bauwelinck.