Confrérie Gouden Sleutel wil Temsese producten promoten

TEMSE – Toerisme Temse wil met de pas opgerichte Confrérie Gouden Sleutel Temsese producten meer bekend maken bij het grote publiek. Men denkt hierbij aan een brochure, een jaarlijkse beurs waar alle producten te vinden zijn en een sneukeltocht.

Onbekend is onbemind, zegt het spreekwoord. Dat is zeker het geval voor tal van Temse producten.

Al eens van de ‘De Tuysscher’ of ”t Witteke’ gehoord? Van het ‘sleutelkoekje’, de ‘Fretalop’ of Temse Tripel ? Het zijn typische Temsese producten, die nog niet altijd overal even gekend zijn. En daar wil de pas opgerichte Confrérie Gouden Sleutel verandering in brengen.

“De Confrérie is gegroeid uit de schoot van Toerisme Temse. Onze naam verwijst naar het wapenschild van Temse, maar tegelijk met goud ook naar de bijzondere erkenning voor onze streekproducten”, legt Rita Heerwegh, voorzitster van Toerisme Temse en lid van de Confrérie, uit.

“Er zijn diverse bieren, jenevers of het kloosteraperitief”, die bij het grote publiek onbekend zijn. Ook de Temsese vlaai, gebak en pralines. Er is Temsese mosterd en honing van het Fort van Steendorp. Heel veel en heel diverse producten, die meer bekendheid verdienen” aldus Rita Heerwegh.

Der nieuwste aanwinst is het Fretalopbrood

“Het nieuwste Temsese product is het Fretalopbrood. Dat is genoemd naar de legendarische draak die ooit de Schelde onveilig gemaakt zou hebben. Om het brood te maken, wordt gebruikgemaakt van het ook al plaatselijke Fretalopbier. Voortaan is het brood elk weekend te verkrijgen bij bakkerij Anné-Boeykens in Tielrode”, weet Rita Heerwegh.

Met dat Fretalopbrood heeft Temse er alweer een typische lekkernij van eigen bodem bij. Er zijn intussen al zowat 25 Temsese producten beschikbaar en die krijgen de ‘Confrérie Gouden Sleutel’ als voorvechter.

Rita Heerwegh hoopt dat er nog meer kruisbestuivingen komen. “We hebben al appelsap, dus we duimen dat er iemand Temsese cider wil maken. En de bijnaam van de Temsenaren is Azijnzeker. Ik hoop dat er iemand komt die Azijnzekerazijn maakt. Dat zou het summum zijn!”

“We zetten ons belangeloos in om meer erkenning te krijgen voor Temsese producten. Dat begint met eten en drinken, maar kan ook uitbreiden naar evenementen, diensten of cultureel erfgoed. Om door ons erkend te worden als product van Temse, moet het ambachtelijk gemaakt zijn en door het publiek automatisch gelinkt worden aan Temse en de deelgemeenten. Op die manier dragen deze producten bij tot de promotie van Temse en zijn toerisme.”

Om de producten te promoten, brengt de Confrérie ze allemaal samen in één brochure. Er komt ook een jaarlijkse beurs met uitsluitend Temsese producten en een sneukeltocht. Ook tijdens de al succesvolle Culinaire Wandelingen zal men inzetten op streekproducten uit Temse.

De Confrérie Gouden Sleutel wil Temsese producten onder de aandacht brengen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *