Gemeentebestuur bereidt plaatsing camera’s voor

TEMSE – Binnen enkele maanden gaat men in Temse van start met het plaatsen van eigentijdse camera’s op locaties die gevoelig zijn voor overlast, criminaliteit en dergelijke. De politiediensten werken momenteel aan een inventaris van de meest gevoelige plaatsen.
(Lees verder onder de advertentie)

Pionier
“Temse was een pionier in het gebruik van camera’s. Toen het centrum in 2000-2001, dat is nog vóór de vorming van de politiezone Kruibeke-Temse, al te vaak werd geconfronteerd met criminaliteit en vandalisme, werden wij gedwongen extra maatregelen te nemen. Beslist werd op de 6 meest kwetsbare plaatsen in het centrum camera’s te plaatsen”, klinkt het bij burgemeester Luc De Ryck.
“Aangezien er nergens eerder gelijkaardige maatregelen waren getroffen, diende het gemeentebestuur
veel uitzoekwerk te verrichten bij de samenstelling van het dossier, wat heel wat tijd in beslag nam.
In februari 2002 traden de camera’ in werking. Zij registreerden alles – in kleur – 24 op 24 uur – en hadden een geheugen van 4 dagen. De beelden werden gecentraliseerd in het politiebureau.
De camera’s van 2002 hadden vanzelfsprekend niet de kwaliteit van de hedendaagse apparatuur, maar toch was de plaatsing effectief, alleen al door hun aanwezigheid en het afschrikeffect. De ongeregeldheden verdwenen.

Nieuwe generatie
De technologie heeft intussen een indrukwekkend parcours afgelegd. De hedendaagse camera’s zijn naar verscheidenheid en kwaliteit niet meer vergelijkbaar met hun ‘voorgangers’.

“Er zijn wezenlijke verschillen, o.m. op het vlak van beeldkwaliteit, scherpte, nachtzicht, kijkhoek, beeldbereik, beweegbaarheid, beeldbewaring, herkenning van gezichten en nummerplaten…
Als overal elders kent ook Temse locaties waar zaken gebeuren die het daglicht niet mogen zien: criminaliteit, vandalisme, overlast, drugs, racers… Omdat de Politie niet overal tegelijk kan zijn, maken steeds meer gemeenten gebruik van camera’s. Ook wij gaan deze toer op.”

Het dossier werd vorig jaar opgestart. Op basis van vaststellingen en ervaringen maakte de Politie een inventaris op van de meest gevoelige locaties. Met die gegevens als uitgangspunt en in overleg met gemeentefunctionarissen en goed geplaatste waarnemers stelde het schepencollege een lijst samen van plaatsen die in aanmerking komen voor camera’s. Daarbij werd vastgesteld dat op de meeste locaties – gelukkig – al een glasvezelnetwerk voor de aansluiting voorhanden is.

Ingebruikname
“Aangezien ons bestuur een duurzame oplossing wenste en wij de kennis om een gedetailleerde studie en lastenboek op te maken niet in eigen huis hadden, werd een aanbesteding georganiseerd voor de aanduiding van een gespecialiseerd bedrijf. De keuze viel op Radar Risk uit Antwerpen.
De firma heeft intussen al een aardig traject afgelegd. Momenteel werkt zij aan een lastenboek gelinkt aan een totaalplan. De opdracht omvat precisering van de locaties, specificaties van de camera’s, verbindingsmogelijkheden, beeldbewaring, nachtzicht, kostprijs… De camera’s zullen ervoor zorgen dat de juiste beelden op de juiste plaats worden genomen. De ingebruikname van de eerste camera’s is over enkele maanden gepland.

De glasbollen, die al te vaak worden misbruikt voor sluikstort, worden (allicht) uit het plan gehaald. Zij kunnen mogelijk met een mobiele installatie bekeken worden. De beelden worden opnieuw gecentraliseerd bij de politie.
In de begroting is een bedrag voorzien van 160.000 euro. De camera’s, waarvan de positionering niet beperkt wordt tot het centrum, zullen gefaseerd geplaatst worden, uiteraard met aanpassing van het budget in functie van de voortgang.”

Burgemeester Luc De Ryck en korpschef Wim Pieteraerens. De Politie maakte de basisinventaris voor de plaatsbepaling op.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *