Gemeente gaat samen met privébedrijf vier trajectcontroles uitrollen

Niet enkel controle op snelheid maar ook tonnageverbod

TEMSE – Het lokaal bestuur gaat een samenwerking aan met het consortium TaaS voor de uitrol van verschillende trajectcontroles in groot-Temse. Dat werd maandagavond goedgekeurd op de gemeenteraad. In een eerste fase worden er vier trajecten geselecteerd. Bij twee zal er niet alleen op snelheid gecontroleerd worden maar wil men ook het negeren van het tonnageverbod beboeten.

TaaS is een samenwerkingsverband tussen twee softwarebedrijven en het verkeersbedrijf Trafiroad. Het consortium werkt onderntussen al met 23 steden en gemeenten samen voor het plaatsen en beheren van trajectcontroles. Ook het lokaal bestuur heeft nu ook een overeenkomst afgesloten. De privépartner voorziet het netwerk, de installatie, het ijken van de camera’s, de verwerkingssoftware, enz.

“Per overtreding die wordt vastgesteld gaat 24 euro naar het consortium”, aldus schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Het resterende bedrag van de boete, tussen de 29 en 139 euro afhankelijk van de overtreding, gaat naar ons lokaal bestuur. Het geld kunnen we onder meer gebruiken om te investeren in verkeersveilige infrastructuur.”

Meer effect dan flitscamera

Het voorbije jaar werd het hele grondgebied ingedeeld in verschillende snelheidszones.

“Daarbij zijn op verschillende plaatsen ook snelheidsremmende maatregelen genomen want met alleen maar verkeersborden houden chauffeurs zich jammer genoeg niet aan de regels. Het is daarom dat we nu ook trajectcontroles uitrollen. Bij een vaste snelheidscamera houden bestuurders slechts even in maar met dit systeem moet men zich over een langer traject aan de maximumsnelheid houden. Met de bestaande technologie kan dit al vanaf 200 meter. Daarom willen we met deze samenwerking een mentaliteitswijziging bij de bevolking krijgen.”

Vier trajecten

In een eerste fase zijn nu vier trajecten geselecteerd. Het gaat om de Dorpstraat in Elversele, de Haasdonksesteenweg in Velle, de Hoogkamerstraat (kant centrum) en de Legen Heirweg-Cauwerburg.

“In Elversele en Velle zullen de camera’s ook controleren op vrachtwagens die het tonnageverbod negeren”, stelt de schepen. “Op de Velle is er namelijk veel sluipverkeer tussen de N70 en N16 en in Elversele proberen vrachtwagens een shortcut te nemen tussen de N41 en Waasmunster.”

Privacy verzekerd

Oppositiepartij Tesamen vindt de trajectcontroles een goede zaak op vlak van verkeersleefbaarheid maar fractieleider Bert Bauwelinck heeft het iets moeilijker als de camera’s ook ingezet worden voor andere doeleinden.

Volgens schepen Truyman zal dat enkel gebeuren als er zich criminele feiten voordoen.

“De politie mag de beelden gebruiken in het kader van ander onderzoek maar we gaan de camera’s niet inzetten om pakweg de gordeldracht te controleren”, legt ze uit. “De privacy is ook verzekerd want alle data wordt na 28 dagen verwijderd. Bestuurders zullen ook op voorhand gewaarschuwd en geïnformeerd worden met borden als ze een traject-controle naderen.”

Van in Elversele tot Cauwerburg komt er trajectcontrole. Weliswaar niet over de volledige lengte maar op bepaalde locaties.

9 gedachtes over “Gemeente gaat samen met privébedrijf vier trajectcontroles uitrollen”

  1. De kas is leeg in Temse nieuwe belastingen en een schinese maatschappij wat moet het hier onveilig geweest zijn vroegen volgens het gemeentebestuur.
    Profiat

  2. Veel verantwoordelijken werken zonder het te beseffen en ’ter goeder trouw’ mee aan de afbreuk van privacy op velerlei vlakken. Criminelen worden niet gestopt door trajectcontroles en vingerafdrukken op ID of rijbewijzen enz.

    1. Dag Lejo, daar ben ik me van bewust. Ik was de enige die bemerkingen inzake privacy maakte op de Gemeenteraad en de voorbereidende commissie.
      Ik vind trajectcontroles niet per se een goed idee, dat weegt in veel gevallen niet op tegen het verlies aan privacy, lijkt me.
      Ik gruwel ook van de vingerafdruk op de pas.

  3. In een zone 30 rijd je al heel gemakkelijk iets te hard en dan wordt je weggezet als crimineel.
    Het invoeren van de politiestaat door privéfirma’s.
    Hoe is het zo ver kunnen komen?

  4. de gemeente zou beter een een beperking op asiel en gelukszoekers invoeren hier in temse vol is vol lopen hier meer vreemden rond dan vlamingen de kas is blijkbaar leeg dag en nacht staan ze te flitsen om toch maar geld af te troggelen van hun inwoners nu nog traject controles bovenop het is duidelijk waar het bij de gemeenteraad om draait zoveel mogelijk 30 zones en fietsstraten om de automobilist het leven zuur te maken criminaliteit en drugs worden blijkbaar oogluikend toegelaten tja daar verdienen ze niks aan hopelijk wordt dit wanbeleid zwaar afgetraft bij de volgende verkiezingen

  5. Trajectcontroles zijn goed idee, ook handig om inbrekers te vatten. De Dorpsstraat in Elversele is een gevaarlijke straat waar soms veel te snel gereden wordt. Ook de vrachtwagens die een shortcut willen nemen tussen de N wegen vormen een gevaar.

  6. Eerst maakt men een hindernissenparcours in Elversele om dan vast te stellen dat het onveiliger is dan voorheen. Bvb. Een bushalte aan de kerk in Eversele waar de bus niet in kan. Een vluchtheuvel waar vaak chauffeurs missen van kant omdat er geen deftige signalisatie staat. Enz. Dat er aan de school een zone gecontroleerd word is verantwoord. Maar deze trajectcontrole tot bijna in Waasmunster is er enkel om de kas te spijzen. Er gebeuren daar nauwelijks ongevallen.

    1. De zone 30 in de Dorpstraat in Elversele schiet zijn doel inderdaad volledig voorbij. Want wat gebeurt er nu : chauffeurs die richting E17 en Sint-Niklaas moeten, vermijden de Dorpstraat en rijden via de kleinere straatjes (Bokmolenstraat, Stokthoekstraat, Oude straat). Daar wordt dan goed doorgevlamd (want daar is toch amper controle) hoewel twee autos er mekaar nauwelijks kunnen passeren. Het is vooral wachten tot het eerste zware ongeval gebeurt, en dan zal de politiek in Temse weer compleet uit de lucht vallen.

  7. Stem aub deze corrupte partij uit Temse,
    Temse-velle is een levensgevaarlijke straat geworden wie zijn idee was het om dit zone 30 te maken op een baan waar langs beide kanten auto’s mogen parkeren.
    je moet als het ware meer als 30 rijden om veilig voorbij de parkeerde auto’s te raken en geen tegenliggers te hinderen.
    Weg met dit wanbeleid AUB!!
    WIJ ZIJN HET ZAT!!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *