Huiswerk wordt kinderspel

Juf van basisschool De Vierklaver vervangt blaadje papier door leuke opdrachten
TEMSE – De leerlingen uit het eerste en tweede leerjaar van basisschool De Vierklaver hebben nog nooit ’s avonds een blaadje papier moeten invullen als huiswerk. Wel krijgen ze elke dag een ander educatief spelletje mee naar huis.

“Na een hele dag concentratie nog blaadjes huiswerk maken, is echt te veel voor jonge kinderen”
Carla Van Ballart

Zowel taal als rekenen komt aan bod in de spelletjes die de leerlingen meekrijgen naar school

Een rekendomino waarmee een slang gevormd wordt of taal­puzzels met draaischijven en ­een Memory-gedeelte: het zijn maar een paar van de spelletjes die de jongste leerlingen van basisschool De Vierklaver mee naar huis krijgen. Behalve op woensdag en vrijdag, want dan mogen ze zelf kiezen wat ze spelen.

Bezielster en ondersteunings­leerkracht Carla Van Ballart maakte de spelletjes zelf als alternatief voor het klassieke huiswerk. “Kinderen zitten al een hele dag geconcentreerd op school. Om ze dan ’s avonds nog eens blaadjes papier te laten invullen, vond ik te veel. Dat merkte ik ook bij mijn eigen kinderen en kleinkinderen. Ik ben daarom zelf spelletjes beginnen maken dankzij inspiratie die ik opdeed op internet en de leerstof van de school.”

Het begon met vijf rekentassen vol speelse oefeningen, waar zowel de leerlingen als de leerkrachten enthousiast op reageerden. Ondertussen hebben zowel het eerste als tweede leerjaar vier reeksen van telkens tweeëntwintig spelletjes die via een beurtrol worden doorgegeven. Zo krijgt elke leerling dagelijks een andere oefening mee naar huis, afwisselend rond taal en rekenen. Door het succes overweegt de school om het project volgend jaar verder te zetten in het derde leerjaar.

Zelfcontrole

Volgens directrice Mirella De Rechter is het grootste voordeel dat de leerlingen zichzelf kunnen controleren. “Op de achterkant van elk spelletje staat de oplossing. Zo kunnen de leerlingen zelf nagaan waar ze fout zaten. Kinderen die vroeger thuis niet werden opgevolgd door hun ouders, kunnen nu volledig zelfstandig aan de slag. En omdat het geen klassieke oefeningen zijn en er elke dag een ander spelletje op tafel ligt, gaan ouders ook meer interesse tonen in de zaken waarmee hun kind bezig is. Tegelijkertijd wordt de overstap van de kleuterklas naar het eerste leerjaar makkelijker voor de kinderen dankzij de speelse insteek.”

In het tweede leerjaar van juf Kelly zijn de reacties unaniem: zij willen geen klassiek huiswerk meer.

Bron: HN/GVA – Mattias Goossens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *