TEMSE – Recent werd de zone 30 in de stationsomgeving uitgebreid: vanaf het gevleugeld zebrapad in de Parklaan (ter hoogte van de voetweg naar de Eupenlaan) en het Stationsplein tot aan het begin van de Rick De Rycklaan.
De maximumsnelheid in de stationsomgeving werd verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. “Een logische en verkeersveilige keuze op een plaats met veel fietsers en voetgangers”, zegt schepen voor Mobiliteit Bert Bauwelinck (Tesamen).
De afgelopen jaren werden in de Temsese dorpskernen en woonwijken meerdere zones gecreëerd waar de maximumsnelheid beperkt is tot 30 kilometer per uur. Daarbuiten geldt, behalve op sommige gewestwegen, de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.
“Nieuwe verkeersmaatregelen worden niet altijd even warm onthaald”, vertelt schepen van Mobiliteit Bert Bauwelinck. “Toch is de uitbreiding van de zone 30 in de buurt van een school en het station een logische en verkeersveilige keuze. Er was in het verleden nog een ‘los eindje’ in de zone 30 in de buurt van het Stationsplein: de doortocht was nog 50 km/uur. Dat is niet logisch op een plek waar heel veel fietsers en voetgangers de rijweg over moeten.”
“De stationsomgeving werd vorig jaar heraangelegd als een Hoppinpunt, een ‘mobiliteits-draaischijf’ waar je gemakkelijk van het ene vervoersmiddel naar het ander kan overschakelen. Nu is het tijd om de omgeving nog verkeersveiliger te maken met de zone 30 in de straat voor het station. Een logische keuze met ook nog een school in de directe nabijheid en veel pendelaars en scholieren die te voet of met de fiets naar het station komen”, aldus de schepen.

tot aan de Rik De Rycklaan werd zone 30.