Oud centrum Temse omgevormd tot fietszone

OPGELET ! Vanaf heden ook éénrichtingsverkeer op de Markt

TEMSE – Vanaf heden oud centrum Temse omgevormd tot fietszone. Sinds 22 juli vanaf 14 uur is het oud centrum van Temse een fietszone. Fietsers staan er vanaf nu centraal. Uiteraard zijn wagezns welkom maar zij moeten wel achter de fietsers blijven. Met de komst van de fietszone is Markt éénrichting.

“Met het creëren van een fietszone hebben we meer aandacht voor de zachte weggebruiker, duurzame mobiliteit én
verhogen we opnieuw de verkeersveiligheid in onze gemeente”, stelt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Uiteraard blijft het centrum bereikbaar voor alle verkeer.

Vlaanderen koos via het decreet basisbereikbaarheid resoluut voor een modal shift waarbij de Vlaming zich met meer duurzame modi dan de (eigen) wagen moet verplaatsen. Nog steeds stappen mensen te vaak, zelfs voor korte verplaatsingen, in de wagen. Dat kan anders. Zo moeten duurzame vervoersmodi
aantrekkelijker gemaakt worden. Lokaal Bestuur Temse zet alvast een stevige stap in die richting.

Fietszone in hartje Temse

Door het historische centrum van Temse als één grote fietszone in te richten, trekt het lokaal bestuur duidelijk de kaart van de fietser.

“Dit is opnieuw een mooi project om onze gemeente fietsvriendelijker te maken” vertelt burgemeester Hugo Maes (CD&V).
Wat is een fietszone?

In de fietszone mag de fietser de gehele breedte van de rijbaan (in zijn/haar rijrichting) innemen. De auto mag deze fietszone inrijden, maar is er slechts te gast. Bestuurders van gemotoriseerde voertuigen mogen de fietsers niet inhalen. De maximumsnelheid ligt op 30 kilometer per uur, maar het zijn de fietsers die het tempo bepalen.

“De nieuwe fietszone wordt aangeduid met de borden F111 met zonale geldigheid”, stelt de schepen. Om de grenzen van de zone letterlijk in de verf te zetten en de rode loper voor de fietser uit te rollen, werden grote (rode) thermoplastmarkeringen voorzien. Straten met eenrichtingsverkeer waar een uitzondering voor fietsers geldt, werden voorzien van een strook markeringsnagels en glasbolreflectoren, aangevuld met fietslogo’s
zodat fietsers duidelijk de voor hen gereserveerde ruimte kunnen zien.

Welke straten behoren tot de fietszone?

Deze straten worden een fietsstraat en vormen samen de nieuwe fietszone:
• Deel van de Dijkstraat (als toegang naar de Markt)
• Markt
• Kamiel Wautersstraat
• Kasteelstraat
• Wilfordkaai
• Consciencestraat
• Priester Poppestraat
• Veerstraat
• Nijsstraat

“Die straten binnen de nieuwe fietszone trekken al heel wat fietsers aan”, kliknt het. “Met deze voorkeursbehandeling
hopen we dat het aantal fietsers nog zal toenemen. Om het fietscomfort te verhogen, werd het wegdek van de Kamiel Wautersstraat vernieuwd. De oncomfortabele kasseien zijn vervangen door een wegdek in uitgewassen beton. Ook de omwonenden
profiteren mee van het nieuwe wegdek, dat minder lawaaihinder met zich meebrengt. De komst van de
fietszone zorgt dus ook voor een verhoogde verkeersleefbaarheid in onze gemeente.

Markt wordt volledig éénrichting

De Markt bevindt zich in de fietszone.

Deze straat wordt volledig eenrichting, waardoor autoverkeer enkel nog vanaf de Oeverstraat richting Dijkstraat en Wilfordkaai mag rijden”, vertelt Truyman “Zo zijn er geen conflicten meer aan het kruispunt met de Dijkstraat, waar het dubbelrichtingsverkeer voor een moeizame verkeerssituatie zorgde. Fietsers mogen in beide richtingen rijden op de Markt. De tegenrichting wordt nu volledig gereserveerd voor de fietser. Ook hier werd de strook met de markeernagels, glasbolreflectoren en fietslogo’s uitgerust.”

De komende weken zal er enkel gesensibiliseerd worden, om de chauffeurs er op te wijzen dat er vanaf heden éénrichtingsverkeer geldt op beide zijden van de Markt.

De Kamiel Wautersstraat ligt zelf ook in de fietszone, maar blijft in deze nieuwe circulatieregeling nog steeds dubbele richting voor alle verkeer.

“Onze gemeente blijft inzetten op een betere mobiliteit voor de zachte weggebruiker. De fietszone zet de fietser echt centraal in onze gemeente” geeft schepen van Mobiliteit Lieve Truyman nog aan.

De fietszone in Temse centrum werd officieel ingeknipt
Vanaf heden geldt er éénrichtingsverkeer op de Markt. Opletten is de boodschap. De komende weken gaat men eerst sensibiliseren.

4 gedachtes over “Oud centrum Temse omgevormd tot fietszone”

  1. Heel nobel en fijn een fietszone in het centrum. Hopelijk is de volgende stap het aanpakken van de fietspaden in de gemeente. Die zitten vol hobbels en kuilen met regelmatig een klapband als gevolg. Ook zijn er levensgevaarlijke stukken waar een fietspad opeens zo schuin afloopt dat een bakfiets er van om kukkelt. Ik houd van fietsen maar in Temse is het buiten de nieuwe fietszone toch wel erg oncomfortabel

  2. Welke reglementen gelden er voor de supersnelle gevaarlijke crazy speed pedelecs die ons aan 45 km per uur voorbij vlammen ??? Je hoort ze niet aankomen en hebben blijkbaar ook geen bel, zoals alle fietsterroristen !?
    Hoe ga je ervoor zorgen dat de zwakke weggebruikers met die gevaarlijke situaties niet meer geconfronteerd worden (+ elektrische steps die zich evenmin aan de 30 km per uur moeten houden) ? Toch helemaal absurd: als je met de auto in Temse aan de verplichte 30 km per uur tuft, word je pijlsnel voorbij gezoefd door… jawel de super gevaarlijke steps en speed pedelecs, waarvoor er geen gepaste snelheidsbeperking geldt… AUB neem daar asap duidelijke realistische maatregelen, vooraleer er zware slachtoffers vallen!!!!!!!!!!!!

  3. Zondagochtend nog verschillende auto’s, komende van de Wilfordkaai, linksafslaand de verboden richting ingaan naar de Zaat. Een FOERT gedrag of automatische piloot instelling? In ieder geval een gevaarlijke situatie.

  4. De Eupenlaan is nog steeds een paradijs voor snelheidsduivels, nochtans is het volgens de op de rijweg aangebrachte signalisatie een zone 30. Ronde punten worden door automobilisten langs de verkeerde zijde genomen, alsook de bretel in het midden van de wijk wordt te pas en te onpas langs de verkeerde zijde gebruikt. Wanneer het op de krijgsbaan file is richting viaduct dan is de Eupenlaan die ideale sluipweg voor de fileratten en dan maar racen controle is er toch niet in en dit in een woonwijk waarin zich een school bevindt.
    Wanneer wordt er eindelijk actie ondernomen of gaat men wachten tot er toch ongevallen gebeuren.

Laat een antwoord achter aan Verhulst Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *