Fietsersbond wil comfortabeler situatie voor fietsers aan werken Wilfordkaai

TEMSE – Sinds enige tijd is men gestart met heraanleg van de rijweg van de Wilfordkaai tussen de Consiencestraat en de Rik de Rycklaan. Fietsersbond Temse hekelt nu de penibele situatie voor fietsers. “Die moeten ter plaatse een hoge boordsteen op – of afrijden”, stelt secretaris Jozef Van Breuseghem op de website van de fietsvereniging.

“Op de hoek van de Rik De Rycklaan met de Wilfordkaai is de Wilfordkaai nu veel verder opgebroken. Vanaf de Rik De Rycklaan kun je niet meer verder fietsen op het pad voor fietsers en voetgangers”, klinkt het bij Van Breuseghem. “Je moet dus wel op de rijbaan verder rijden en de werken omzeilen via de parkeerplaatsen onder de brug. Buiten de (vracht)wagens van Belgomine komen er toch geen auto’s meer. Die kunnen er helemaal niet meer door.”

Fietsers die uit het fietstunnelke komen moeten nu zelfs over het gras naar het pad langs de Rik De Rycklaan.

Fietsers die uit het fietstunnelke komen moeten nu zelfs over het gras naar het pad langs de Rik De Rycklaan.

Oprit in elkaar geflanst

“Om ook dat pad te verlaten moet je dus altijd van een hoge boordsteen door een greppel rijden”, oppert de Fietsersbond. “In de omgekeerde richting moet je zelfs eerst door die greppel en dan die hoge boordsteen oprijden. Natuurlijk heeft er nog niemand aan gedacht om dat voor fietsers wat comfortabeler te maken. Maar langs de andere kant van de Rik De Rycklaan heeft Belgomine er wel aan gedacht om die greppel-boordsteen overgang wat comfortabeler te maken voor hun vrachtwagens.”

“Om de fietsers makkelijker de drempel op – en af te laten rijden heeft de secretaris zelf een oprit in elkaar geflanst.

“Belgomine er wel aan gedacht om die greppel-boordsteen overgang wat comfortabeler te maken voor hun vrachtwagens”

“Die is voorzien van antislip en van ons merk“, oppert Van Breuseghem. “Ik heb hem geplaatst waar je normaal de drempel op en af rijdt als je naar of van het fietstunnelke komt. Ik heb hem zelf getest, Het is niet ideaal, maar toch heel wat beter dan die boordsteen van meer dan tien centimeter hoog. “Het zou trouwens moeten voorzien zijn in het bestek van de werken, dat de aannemer altijd een doorgang moet voorzien, waarbij fietsers niet telkens moeten afstappen om over boordstenen te klimmen als dat gemakkelijk met een oprit te verhelpen is.”

“Men kan natuurlijk ook op de rijbaan van de Rik De Rycklaan fietsen, ook al mag dat eigenlijk niet. Sommigen doen dat. Maar de vrachtwagens van Belgomine rijden daar ook nog altijd. En dat is nog altijd geen oplossing voor fietsers die via het fietstunnelke rijden”, besluit Van Breuseghem.

“Om de fietsers makkelijker de drempel op – en af te laten rijden heeft de secretaris zelf een oprit in elkaar geflanst”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *