Open VLD wil ‘gevleugelde’ zebrapaden in Temse

TEMSE – Gevleugelde zebrapaden die een stuk langer zijn dan normale oversteekplaatsen, blijken niet alleen nuttig in zone 30 maar ook op wegen waar men iets sneller rijdt. Daarom stelt Open Vld Temse voor om de aanleg van gevleugelde zebrapaden ook uit te breiden naar zone 50.
“Gevleugelde zebrapaden verhogen heel sterk de zichtbaarheid”, aldus Raadslid Bart Van Geyt

Bart Van Geyt: “Gevleugelde zebrapaden verhogen heel sterk de zichtbaarheid waardoor ongevallen met zwakke weggebruikers in veel gevallen vermeden kunnen worden.”

Op de gemeenteraad van december deed Bart Van Geyt, fractieleider van Open Vld Temse het voorstel om de mogelijkheden te bekijken om gevleugelde zebrapaden aan te leggen in zones 50 in de gemeente.

Gevleugelde zebrapaden, waarvan de strepen een stuk langer zijn tegen de rijrichting in, blijken een verschil te maken in het aantal ongevallen. Momenteel wordt dit type zebrapad al toegepast in schoolomgevingen en op andere wegen met een maximum snelheid van 30km per uur. Proefprojecten van VIAS, het Kenniscentrum voor verkeersveiligheid, bewijzen dat er ook minder conflicten voorkomen wanneer men dergelijke zebrapaden aanlegd op 2×2-wegen met een snelheidslimiet van 50km/u. Voertuigen stoppen gemiddeld iets meer dan 3 meter vroeger en verlenen ook sneller voorrang.

Bart Van Geyt: “Heel wat ongevallen met voetgangers en fietsers gebeuren door een gebrekkige zichtbaarheid bij de chauffeurs. Zo vinden jaarlijks ruim 50 dodehoekongevallen plaats al dan niet met dodelijke afloop. De aanleg van een simpel gevleugeld zebrapad haalt dit cijfer sterk naar beneden.Chauffeurs remmen immers veel sneller af en hebben een beter overzicht op de oversteekplaats.”

“Het wordt inderdaad al her en der toegepast en vooral op brede wegen”, stelt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) “Er is meestal ook een overgangszone met een middenberm waar heel duidelijk de voetgangerszone wordt afgebakend. Zowel de politie als de Mobiliteitsdienst heeft dit voorstel al bekeken en we gaan dit zeker meenemen. Er zijn een aantal locaties die in aanmerking komen zoals inderdaad de stationsomgeving. We staan niet weigerachtig tegenover het voorstel maar dergelijke zaken vragen ook een goede voorbereiding.”

Een voorbeeld van ‘gevleugelde’ zebrapaden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *