Binnenkort geen fietsverkeer meer in de Kasteelstraat tussen de rotonde en de Markt ?

Groen fractie wil van Kasteelstraat een fietsstraat maken

TEMSE – Sedert de opening van het VITA Scheldebad geldt in de ganse Kasteelstraat enkele richting, en daarbij zijn in het deel tussen het rondpunt en het zwembad aan beide zijden fietssuggestiestroken ingevoerd. Tijdens de gemeenteraad van augustus pleitte Groen oppositieraadslid Raf Catthoor om van de ganse lengte van de Kasteelstraat een fietsstraat te maken.

Negatief advies

“Door in het tweede deel van de straat fietssuggestiestroken te creëren is de Kasteelstraat een stuk minder veilig geworden voor fietser”, aldus Raf Catthoor. “Wagens passeren de fietsers rakelings, en de fietsers kunnen niet uitwijken want er staan geparkeerde auto’s aan de kant. Deze fietssuggestiestroken geven dus een vals gevoel van veiligheid. Er is minder dan één meter afstand tussen fietsers en de auto’s die fietsers voorbijrijden. Daarom zou het beter zijn om van de volledige Kasteelstraat (van de Markt tot het zwembad) een fietsstraat te maken. Dan zijn de auto’s verplicht om achter de fietsers blijven.”

“We hebben hiervoor advies ingewonnen bij de lokale politie die ook instaat voor de verkeersveiligheid”, reageerde schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Wat het stuk van de rotonde tot aan het Vita Scheldebad betreft, daar geeft de politie een negatief advies om daar een fietsstraat in te richten. Er zijn daar inderdaad twee fietssuggestiestroken ingericht van telkens 1.20 meter breed. Wat volgens het fietsvademecum conform is.”

Op zo’n fietssuggestiestrook mag men met een voertuig rijden.

Sponsor

Andere route

“De politie stelt ook vast dat er voornamelijk aan de zijde van het Scheldebad geparkeerd wordt. En dat er aan de tegenovergestelde zijde minder geparkeerd wordt”, stelt de schepen. “Dus dat er daar vaak meer open ruimte is. Daardoor is het moeilijk om daar een fietstraat af te dwingen. Daarnaast suggereert de politie wel om in het benedenstuk van de Kasteelstraat de 50 km. per uur naar 30 km. per uur te brengen. Iets wat we met het schepencollege zullen overwegen.”

“Als we in het bovenste deel van de Kasteelstraat, van aan de Markt tot de rotonde, een fietsstraat willen inrichten heeft dit wel een consequentie”, aldus Lieve Truyman. “De breedte van de straat is daar 3.30 meter wat toelaat om daar een fietsstraat te realiseren. Maar een aandachtspunt is dat die breedte te weinig is om nog in beide richtingen fietsverkeer toe te laten. Als we daar toch een fietsstraat inrichten zullen we moeten overwegen om de fietsers die van aan de rotonde richting Markt rijden, een andere route te laten rijden.”

Ook voor de bromfietsers zal deze regel gelden, ook al rijden er momenteel regelmatig bromfietsen de Kasteelstraat naar boven, alhoewel aan de rotonde een verkeersbord staat dat enkel fietsen toegelaten zijn in die richting.

foto (C) Fietsersbond Temse

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *