Na vijf jaar heeft Temse opnieuw oefenterrein voor leerling-bestuurders

TEMSE – Een gedeelte van het kerkplein van de Heilig Hartkerk Tussen de Sint-Amelbergalaan en de Rozenlaan doet vanaf heden dienst als oefenterrein voor beginnende bestuurders. “Het is van groot belang om de basismanoeuvres zoals parkeren met je voertuig goed te beheersen”, zegt lokaal kwb voorzitter Eddy Noens. “Hier kan dat in een rustige omgeving zonder druk verkeer.”

“Het verhaal van het oefenterrein in Temse is bijna zo oud dan de straat zelf”, klinkt het bij Noens. “En gelukkig hebben we dit met kwb in onze gemeente nooit losgelaten. Die onverdroten kwb-inzet maakt dat we vandaag hier staan voor de opening van een nieuw oefenterrein.”

Burgemeester Hugo Maes mocht officieel het lint doorknippen van het nieuwe oefenterrein

Het verhaal van een oefenterrein in Temse start in de jaren ‘80. Het begon toen op de bescheiden parking van het Gildenhuis van Tielrode. In de jaren ‘90 verhuisde het terrein naar de vroegere gemeenteschool in Elversele. Na enkele omzwervingen deed de parking van AC De Zaat nog dienst als oefenterrein toen ook daar in 2018 het verhaal eindigde omdat de ambities voor een kampeerplaats voorrang kreeg. Na vijf jaar afwezigheid vond de kwb (kristelijke werknemersbeweging) in samenwerking met het gemeentebestuur een nieuwe stek op de pakeerplaats van de Heilig Hartkerk.


Terug van weggeweest

Het nieuwe oefenterrein werd vrijdagavond letterlijk ingeluid door de klokken van de Heilig Hartkerk. “Door het niet aflatend doorzettingsvermogen van kwb, in combinatie met de ijver van burgemeester Hugo Maes (CD&V), kwam dit terrein op vrij korte termijn beschikbaar”, zegt Eddy Noens die spreekt namens alle kwb verenigingen in groot-Temse.

“We zijn terug van weggeweest en dat doet deugd.” Vanaf heden hebben beginnende bestuurders opnieuw een stek om hun manoeuvres te oefenen. “Het is van groot belang om die goed te beheersen”, vertelt de voorzitter. “Hier kunnen ze dat doen in alle rust, weg van het drukke verkeer.”


“Oefeningen instuderen op een afgesloten terrein volstaat niet, dat weten wij ook”, klinkt het. “Want de beginnende bestuurder heeft nood aan een goede en intense ‘begeleiding’. Vaardigheden die betrekking hebben op een veilig rijgedrag moeten ook aangeleerd worden. Vandaar dat we met kwb voorvechter blijven van de ‘vrije begeleiding’. Want die laat toe voldoende tijd uit te trekken om te oefenen, op tempo van de beginnende bestuurder en onder alle wisselende omstandigheden, met voldoende variatie in de oefenritten.”

Betaalbaar de baan op

Al sinds 1979 stimuleert kwb de vrije begeleiding van beginnende automobilisten. Onder het motto ‘een rijbewijs hoeft niet peperduur te zijn’ willen ze vooral jongeren op een betaalbare manier op de baan krijgen.

“Een rijbewijs is cruciaal, maar kost al snel 1.700 euro en niet iedereen heeft die middelen”, zegt nationaal Stafmedewerker Rijbewijs bij kwb Siegmund Hermans. “Met vrije begeleiding maken we het behalen van een rijbewijs haalbaar. Bovendien toont onderzoek aan dat vrije begeleiding even kwalitatief is als een doorgedreven opleiding door professionele instructeurs.”


Wie iemand wil leren rijden zal zelf vanaf 1 maart 2024 een attest moeten behalen.

“Onze organisatie biedt hiervoor vormingsmomenten aan. In deze cursus wordt de wegcode opgefrist en een stappenplan aangereikt aan de toekomstige begeleiders”, zegt Hermans.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *