Parkeervak per ongeluk vlak aan fietsstrook geschilderd: fout is intussen opgelost

TEMSE – De Oostberg heeft onlangs een nieuwe laag asfalt gekregen, met op twee plaatsen kleine fietsstroken. Opmerkelijk: vlak aan het fietspad werd verkeerdelijk en parkeervak geschilderd. Nochtans is de Fietsersbond van Temse is geen fan van dergelijke fietsstroken.

Oostberg is volledig heraangelegd. De nieuwe straat heeft geen volledig fietspad, maar op twee plekken is over een afstand van zowat twintig meter een rood fietspad op de rijbaan geschilderd, met paaltjes aan de zijkant. Een situatie die er voor de herasfaltering ook al was, toen nog met fietssuggestiestroken. Op een van die plaatsen werd echter een parkeerstrook tot vlak voor het begin van het fietspad geschilderd. De Fietsersbond ging bij de gemeente verhaal halen, want wettelijk mag dat niet zo dicht bij het begin of einde van een fietspad.

De gemeente reageerde dat het parkeervak per ongeluk was geschilderd door Interwaas. De fout is ondertussen opgelost. Daarmee was voor de Fietsersbond de kous af, maar het bericht belandde ook op sociale media en lokte daar reactie uit over het nut van de fietsstrookjes.

Niet veilig

Jozef Van Breuseghem, secretaris van de Fietsersbond, zegt zelf ook geen fan te zijn van de korte stukjes fietspad. Nochtans zijn die ook in andere straten terug te vinden, zoals de Welvaartlaan en de Karel Van Hoeylandtlaan.

“Echt veiliger is dit voor fietsers niet”, zegt Jozef. “Zij moeten nadien van achter de paaltjes terug op de rijbaan komen. De fietsers hebben wel voorrang, maar niet alle automobilisten denken daaraan.”

Volgens schepen voor Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) hebben de korte fietsstroken wel degelijk hun nut.

“Met die paaltjes willen we de rijbaan versmallen zodat auto’s niet te snel kunnen rijden”, zegt de schepen. Volgens haar is een fietspad over de gehele lengte van de Oostberg niet mogelijk, omdat de weg op sommige plaatsen niet breed genoeg is. Wel geldt op de gehele Oostberg een maximale snelheid van 50 kilometer per uur, waar vroeger buiten de bebouwde kom 70 kilometer per uur was toegestaan. “Met die zone 50 willen we het veiliger maken voor de fietsers”, aldus de schepen. (Bron: HN/Tom Nuytemans)

k is ondertussen opnieuw verwijderd
Het foutief geschilderde parkeervak is ondertussen opnieuw verwijderd !IF)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *