Bewoners Waesmeer ongerust over geplande werken aan waterplas

Eigenaar wil deel van meer opvullen om brede rondgweg aan te leggen
TEMSE/TIELRODE – Vagaetrans, een aannemingsbedrijf in grondwerken en eigenaar van de waterpartij Waesmeer, wil een gedeelte van het meer opvullen bij de aanleg van een halve rondweg. Veel omwonenden zijn ongerust over de toekomst van het Waesmeer als de plannen worden uitgevoerd.

“Wij zitten drie jaar met de overlast van 25 vrachtwagens per dag die voorbijrijden”
Bewoner Tom Van de Wiele

Rond de vergunningsaanvraag werd vorige week door aanvrager Vagaetrans een hoorzitting georganiseerd, maar die timing bleek ongelukkig.

“Er werd een aanvraag ingediend voor een milieuvergunning klasse 2 en het openbaar onderzoek daarover liep tot eind deze maand. Na de hoorzitting werden we echter op de hoogte gebracht dat hier een vergunning klasse 1 nodig is en daarvoor is de provincie bevoegd, niet de gemeente. De aanvrager moet een nieuwe aanvraag indienen bij de provincie of de aanvraag intrekken”, weet schepen van Milieu Franky De Graeve (CD&V).

De eigenaars van de waterpartij Waesmeer plannen een 800 meter lange halve ringweg voor onderhoud en recreatie, tussen de Smesstraat en de Iepenlaan. Bedoeling is volgens hen het Waes-meer ecologisch te versterken en de recreatieve meerwaarde te vergroten. De bestaande voetweg van 80 centimeter zou verbreed worden naar twee meter. Het pad zou worden aangelegd met gebroken steenpuin, afgewerkt met aarde en boomschors. Om de weg aan te leggen zou bvba Vagaetrans een grote hoeveelheid grond aanbrengen, zowel boven als onder de waterlijn van het Waesmeer. Daarvoor zouden tijdens de aanleg 25 vrachtwagens per dag grond aanvoeren, enkel op weekdagen van 8 tot 18 uur. De bomen die moeten gerooid worden, zouden nadien gecompenseerd worden.

Vagaetrans was niet bereikbaar voor commentaar, maar verscheidene omwonenden hopen dat de plannen definitief opgeborgen worden.

“Het meer wordt opnieuw kleiner met dit plan. Het is het bedrijf er duidelijk om te doen om zo veel mogelijk grond te storten. De omwonenden zitten drie jaar met de overlast van 25 vrachtwagens per dag die voorbijrijden. En wat met de stabiliteit van de grond als er duizenden vrachtwagens gedurende die periode passeren? Er kunnen grondverzakkingen ontstaan en schade aan de huizen die tegen het meer staan”, klinkt het aan het Waesmeer.

Tom Van De Wiele woont vlak tegen het meer. “Er ligt al een weg, dus ik weet niet waarom verbreding nodig is. Een eerdere aanvraag werd afgewezen, dus hopelijk gebeurt dit nu opnieuw”, oordeelt hij afwachtend.

“Het is oppassen want door het hoogteverschil zijn er al verzakkingen. Ik heb zelf al grond moeten laten aanvoeren. En ik werk in ploegen, dus ik vrees zeker ook het lawaai van de vrachtwagens”, aldus Tom Van De Wiele.

Bron: HN/GVA – Guy Van Hoeyland

Waesmeer 2017
Tom Van de Wiele vraagt zich af waarom een verbreding nodig is (foto: GVH)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *