“Ik kan gerust nog tien uur op de bulldozer zitten”

 Freddy is al 74 maar laadt en lost nog altijd schepen
TEMSE – Zestig jaar lang al werkt Freddy Vermeulen bij de firma Belgomine. Vierenzeventig is hij nu, maar Freddy bedient nog altijd met veel zwier de bulldozers en kranen.

“Ik hoop nog vijf jaar verder te kunnen doen.”
Freddy Vermeulen (74)

Die verjaardag werd vrijdag gevierd met een feestje in de kantoren van Belgomine, het bedrijf waar Freddy Vermeulen in 1960 begon. Toen was dat nog in Sint-Niklaas, vandaag zetelt de firma aan de Wilfordkaai in Temse. De hoofdactiviteit van Belgomine bestaat uit handel in aardolieproducten, onder de vlag van Avia. Maar daar was nog geen sprake van toen Freddy bij het bedrijf kwam.

“Ik was 14 toen ik begon bij Belgomine”, vertelt Freddy. “Dat was toen nog een kleine firma die kolen verhandelde. De eerste tien jaar heb ik meegeholpen met de kolen. Als jonge gast moest ik zakken van tien kilo verslepen. Dan is de mazout opgekomen en ben ik met de tankwagen beginnen rijden.”

In de zomermaanden bleef Freddy werken op werven in Steendorp en Burcht. Toen Belgomine zich in 1980 in Temse vestigde, werd hij kraanman. Vandaag kruipt hij nog altijd in de kranen of rijdt hij met de bulldozer. “Al zit ik nu vooral op de bulldozer. Die jonge gasten met wie ik werk, draaien ook eens graag met de kraan (lacht).”

Frietjes om 3 uur ’s nachts

“Freddy is in ons bedrijf begonnen toen ik nog een baby was”, zegt Geert Blommaert van Belgomine. Zijn vader Omer Blommaert was in 1946 oprichter van het bedrijf. “Freddy werd in die jaren 60 al vlug kind aan huis bij onze familie. Ons moeder, bomma, was als een tweede mama voor hem.”

Geert Blommaert heeft veel samengewerkt met Freddy en kent dan ook heel wat straffe verhalen. “Tijdens de stakingen in de petroleumsector reden we dag en nacht, ook in het weekend. Freddy en ik bevoorraadden zo veel mogelijk stations om daarna ’s zondagmorgens om 3 uur frietjes te eten op Den Dries in Sinaai.”

“Kraanman Freddy is voor de meesten zeer beroemd en misschien wel berucht. Vanuit zijn kraan op de Wilfordkaai kon hij het dagelijkse komen en gaan in hotel Bellevue volgen. Freddy wist als geen ander wie het met wie deed.”

Verbluffend

Ook burgemeester Luc De Ryck was uitgenodigd voor dit unicum, want een werknemer die 60 jaar op een bedrijf werkt is dit toch wel.

“Als een burgemeester bij een bedrijf wordt uitgenodigd is dit steeds voor een bijzondere gelegenheid”, klonk het. ” En dit briljanten jubileum was een mooi alibi om hier aanwezig te zijn.

Eigenlijk is er hier een link tussen de kaailopers van toen, de arbeiders die de schepen laden en lossen en de huidige havenactiviteit. En de link tussen de twee is de man die vandaag centraal staat. Zestig jaar in dienst bij het zelfde bedrijf is werkelijk een curiosum.

Het is verbluffend en daarom een goede reden om in naam van mezelf en het gemeentebestuur mijn felicitaties over te brengen. Met Freddy Vermeulen hebben we de allerlaatste kaailoper, Desiré Van Riet was de laatste, maar jij bent de allerlaatste. En als ik het allemaal bekijk, Freddy is de ‘Kaai-ser‘ van Temse”.

Kanker overwonnen

Freddy wordt dus de laatste kaailoper van Temse genoemd, iemand die schepen laadt en lost. “Ik ben hier dus alleen maar als er werk is”, zegt Freddy. “Het is niet dat ik alle dagen vanaf 7 uur begin of zo.” Ver moet hij overigens niet gaan: Freddy woont in een huis vlak bij zijn werk.

“Voor mij is dit bedrijf als familie. Altijd maar thuis zitten, waarom zou ik dat doen (haalt de schouders op)? Ik ben toch alleen”, zegt Freddy. “Ik hoop het nog vijf jaar te kunnen doen, als de gezondheid mee wil.”

En die gezondheid is niet slecht voor een 74-jarige. “Vorig jaar heb ik kanker gehad, maar gelukkig waren er geen uitzaaiingen en ben ik nu volledig genezen. Ik kan gerust nog tien uur op de bulldozer zitten. Als je de routine kent, gaat dat vlot. Je moet bijlange zo veel niet meer werken als vroeger. Toen ik begon, moest je met de hand scheppen. Nu heb je voor alles machines.”

Meer foto’s, klik hier

Het werk is volgens Freddy Vermeulen minder zwaar geworden. “Toen ik begon, moest je met de hand scheppen. Nu heb je voor alles machines.” (foto: TNS)

Lichtgewonden bij twee aanrijdingen

Lichtgewonden bij botsing

Op de N41 aan het kruispunt met de Kettermuitstraat gebeurde woensdagavond 26 februari een aanrijding tussen twee auto’s. Een voertuig kwam daardoor in de gracht terecht. Twee inzittenden raakten lichtgewond en werden voor verzorging naar het ziekenhuis gebracht. Beide wagens waren niet meer rijvaardig en werden getakeld. De brandweer kwam ter plaatse om de rijbaan weer schoon te maken.

Fietser lichtgewond na aanrijding

In de Doornstraat in Temse was er donderdagochtend 27 februari een aanrijding tussen een auto en een fietser. De 52-jarige fietser uit Temse raakte lichtgewond en werd ter controle naar het ziekenhuis gebracht.

Wateroverlast ook in Temse

Ook in Temse en de deelgemeenten is er hier en daar wateroverlast.
Ook een deel van de Smesstraat liep onder water

Zo was er wateroverlast in de Vaantjeswegel en het wegeltje tussen de Godevaert Braem en Hof ter Elstlaan.
In de Ruisstraat in Tielrode kon een gracht het vele water niet slikken en daardoor liepen enkele tuinen onder water. In de Smesstraat in Temse overstroomde een deel van de straat.

Foto’s van wateroverlast ?
Stuur ze naar nieuws@editietemse.be

Werken Scheldebrug: Agenten gaan verkeer regelen aan kruispunten

TEMSE – Vanaf vandaag woensdag start de volgende fase in de renovatiewerken aan de oude Scheldebrug in Temse, met onder meer de vernieuwing van het wegdek. De brug wordt afgesloten en alle verkeer moet over de nieuwe Scheldebrug, met één rijstrook per richting.

Omdat de vorige renovatiewerken heel wat verkeersoverlast hebben veroorzaakt in Temse, heeft het gemeentebestuur de toegang naar de N16 richting Bornem afgesloten ter hoogte van het viaduct (de Krijgsbaan). Om de verwachte hinder aan de kruispunten van de N16 met de Gasthuisstraat en met de Hoogkamerstraat op te vangen, zullen agenten er tijdens de spits het verkeer regelen.

De oprit wordt afgesloten met een slagboom. Tijdens de gemeenteraad februari vroeg raadslid Brigitte Caura (Tesamen) wie een code zou krijgen om de slagboom te openen. Eerder was al bekend dat die naar de hulpdiensten en chauffeurs van De Lijn ging, maar daar komen ook artsen bij die naar het ziekenhuis in Bornem moeten, zegt schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Af en toe zal de politie wel controleren of de code niet door te veel mensen gebruikt wordt.”

Volgens de schepen is de afsluiting van de oprit broodnodig. Wagens die tijdens de vorige werken in de file op de N16 stonden, reden via Temse-centrum naar de oprit aan het viaduct en blokkeerden zo de gehele dorpskern. “Temse zat toen potdicht. Hulpdiensten konden amper uitrukken en bussen van De Lijn verloren een uur in Temse-centrum alleen.” (Bron: HN/Tom Nuytemans)

Vanaf vandaag is de oprit afgesloten met een slagboom

Twintigste Winter Durmevaart bij springtij

HAMME/WAASMUNSTER/LOKEREN/TEMSE – Al voor de twintigste keer probeerden watersportliefhebbers afgelopen zaterdag vanaf de monding in Hamme de Durme op te varen tot aan het Molsbroek in Lokeren.

Dat kan alleen tijdens het springtij door de verzanding in de Durme. Slechts één deelnemer uit Temse lukte in het opzet.

“Heel wat varende clubleden verklaarden ons gek”
Jacques Danijs, organisatie

Op het einde van de vorige eeuw deed voorzitter van Jachtclub Driegoten Jacques  Danijs samen met zijn broer Chris pogingen om in de winter bij springtij  vanaf de Scheldemonding in Hamme de afdamming van de Durme in het Lokerse Molsbroek te bereiken.

“Heel wat varende clubleden verklaarden ons gek”, blikt Jacques Danijs terug. “Want met de verzanding van de rivier zou het nooit lukken onder de E17 door te varen in smal en ondiep vaarwater, met een overvloed aan riet, slib en overhangend struikgewas. Nadat ons huzarenstukje meermaals was gelukt, groeide de Winter Durmevaart uit tot een jaarlijks evenement dat bekend is bij de talrijke jacht- en kajakclubs in de regio. Sommige deelnemers kopen er zelfs een klein en licht bootje voor, met een zeer platte bodem, om de eer op te strijken het eindpunt te kunnen halen!”

Omgevallen boom achter Manta

Danijs bereidde de 20ste Winter Durmevaart van dit jaar grondig voor om de slaagkansen voor de deelnemers te verhogen.

“Samen met onze havenmeester Tony verkende ik vorige week de vaarweg, gewapend met een boomzaag. Ter hoogte van Manta in Waasmunster moesten we de takken van een overhangende boom afzagen om de vaarweg vrij te maken. Onze inspanningen waren echter tevergeefs, want tijdens het evenement bleek dat intussen een nog grotere boom tijdens het stormweer over de Durmegeul was gevallen.” Uiteindelijk wist slechts één van de 58 deelnemers (een record) onder de boom door te varen en de afdamming in het Molsbroek te bereiken: Eddy Cant, bestuurslid van KTWV Temse.

Naast deze watersportclub namen ook KYSD Hamme, Kanoclub Kajakotter uit Moerzeke, de Willebroekse Kajakclub Hazewinkel, The Green Pirates Rupelmonde, ECB Koningsrek Branst en Watersport Moervaart Wachtebeke deel aan de Winter Durmevaart. (Bron: HN/Jan Van de Velde)

De deelnemers maakten gebruik van het springtij om de Durme te bevaren.

Grote veranderingen op komst in het centrum van Temse

Meer fietsstraten, meer zone 30, meer blauwe zones: Temse heeft ambitieus nieuw mobiliteitsplan
TEMSE – Minder auto’s in het centrum van Temse en meer ruimte voor de zwakke weggebruiker. Dat is kort gezegd hoe het nieuwe mobiliteitsplan in Temse er zal uitzien.

De gemeenteraad heeft het mobiliteitsplan op maandag 24 februari goedgekeurd. “Dit is een dynamisch plan, dat altijd nog aangepast kan worden”, vertelt schepen voor Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA). “Mobiliteit is immers geen exacte wetenschap.”

De eerste grote verandering staat gepland voor 2022: de herinrichting van de Kouterstraat. Die winkelstraat wordt een eenrichtingsstraat, lopende van de Vrijheidsstraat naar de Pastoor Boelstraat. Zo komt er meer ruimte vrij voor voetgangers en fietsers. Er komt wel een busbaan zodat de bussen in beide richtingen kunnen blijven rijden. Verkeer dat in tegengestelde richting naar de N16 wil, kan via de Oeverstraat, Wilfordkaai en Rik De Rycklaan.

Fietszone

De trage weggebruiker lijkt voorop te staan in de plannen. Zo komen er ook nieuwe zones 30 in de woonkernen die de leefbaarheid vergroten. “We krijgen meermaals de vraag: doe iets aan de straatracers. Met de zone 30’s doen we dat. We gaan daarbij meer doen dan borden plaatsen, het is ook de weginfrastructuur aanpassen zodat racen niet meer kan.”

Er komen ook maatregelen om meer mensen op de fiets te krijgen, zoals extra fietsstraten en op termijn de inrichting van een fietszone tussen de Kouterstraat, Akkerstraat, Kasteelstraat en N16. Bepaalde straten kunnen een knip krijgen, zoals de Akkerstraat, Oostberg, Rozenlaan en de Molstraat.

Andere straten worden eenrichtingsverkeer of krijgen een wijziging in de rijrichting, zoals de Markt, de Edgard Tinelplaats-Leie, de Akkerstraat en een deel van de Cauwerburg, tussen Leie en de Orlaylaan.

“Doorgaand autoverkeer wil het bestuur zo veel mogelijk langs de de E17, N16 en N41 laten rijden”, zegt schepen Truyman. De gemeente wil ook een parkeerplan om langparkeerders vooral naar de rand van de gemeente te lokken”.

Wilfordkaai

In het centrum wordt daarvoor de blauwe zone uitgebreid, met bewonerskaarten voor de inwoners. De betaalautomaten aan de Markt verdwijnen. Enkel het winkelkerngebied blijft betalend, maar de 15 minuten gratis parkeren worden verlengd naar 30 minuten.

De oppositiepartijen zagen tijdens de gemeenteraad van maandag 24 februari veel positieve punten, maar hadden ook kritiek. Zowel Groen, Vlaams Belang als Tesamen willen niet dat de Wilfordkaai als ontsluitingsweg gebruikt zou worden.

Bert Bauwelinck (Tesamen) stelt zich vragen bij de doorstroming van het verkeer van west naar oost, met de invoering van eenrichtingsstraten en fietststraten. “We mogen niet in een labyrint terechtkomen.”

“Aan het plan is duidelijk heel wat gesleuteld na de hoorzittingen die er zijn geweest en ook via Citizenlab, wat zeer goede initiatieven zijn”, vertelde Annemie Muyshondt van Vlaams Belang. “Temse is en blijft een moeilijke gemeente om een goede mobiliteit te kunnen garanderen, enerzijds zitten we met een historisch centrum met smalle straten, we worden afgebakend door bovenlokale wegen en de Schelde. Snelheidsregimes dringen zich op: de 50km zone is zeker toepasbaar en afdwingbaar.

“De 30km zones op korte termijn zullen zeer duidelijk moeten aangegeven worden en deze op lange termijn lijken ons niet altijd haalbaar of afdwingbaar.
Het afleiden van het verkeer richting Kasteelstraat of naar Markt en Kaai, zal ook daar dan voor de nodige problemen zorgen.
De kaai – een aantrekkingskracht voor toerisme – zal daardoor zeker minder aantrekkelijk worden voor de wandelaar en fietser. Er zal zeker nadien grondig geëvalueerd moeten worden.”

Gemiste kansen

Raadslid Vincent De Maeyer van Groen had graag meer ambitie gezien, onder meer op het vlak van de fietsinfrastructuur en het parkeerbeleid.
“Het bestuur durft kennelijk niet voluit gaan om de noodzakelijke modal shift door te voeren”, klonk het bij De maeyer. Groen Temse ziet veel gemiste kansen en betreurt dat het bestuur blijft zweren bij automobiliteit en doorstroming.”

“We zien positieve punten in het nieuwe mobiliteitsplan, maar ziet nog veel te weinig ambitie wanneer het gaat over: Inrichten van fietsinfrastructuur, Afbakenen van een ruime fietszone in het centrum van Temse, creëren van fietsstraten in de centra van de deelgemeenten en inrichten van schoolstraten. De gefaseerde invoering van zone 30 in het centrum van Temse en het parkeerbeleid zijn teleurstellend.”

“Het bestuur durft kennelijk niet voluit gaan om de noodzakelijke modal shift door te voeren. Groen Temse ziet veel gemiste kansen en betreurt dat het bestuur blijft zweren bij automobiliteit en doorstroming.”

In 2022 wordt de Kouterstraat een éénrichtingsstraat om meer plaats te geven voor voetgangers en fietsers

 

Klik hieronder door voor meer kaarten

Verder lezen Grote veranderingen op komst in het centrum van Temse

“Bengie’s is geboren, Proost op Bengie’s !!!

 “In Temse zelf sluiten wij een traditie af. maar we beginnen met een nieuwe traditie”
TEMSE – In aanwezigheid van heel wat genodigden waaronder familie, vrienden, buren, leveranciers, medewerkers en sympathisanten werd op maandag 24 februari frituur-broodjeszaak Bengies’s, Best Belgian Fries officieel geopend. Burgemeester Luc De Ryck (CD&V) kwam de zaak officieel openen.

‘Direct verkocht’

“In het najaar van 2018 waren we op zoek naar een nieuwe locatie voor onze frituur omdat de kans groot was dat ons barakske niet eeuwig ging blijven duren”, vertelde zaakvoerder Benge Stuer tijdens zijn openingsspeech. “Na heel lang zoeken kwam Wendy (de echtgenote van Benge red.) met dit pand op de proppen, en eigenlijk waren we direct verkocht. Na effe onderhandelen met de bank en de eigenaar was de kogel nogal vlug door de kerk en werden we trotse eigenaar van dit ongelofelijke pand.”

“Begin 2019, de feestdagen waren waren nog maar net gepasseerd, en ik met volle moed: “We zullen da boeleke eens gaan verbouwen se”, grapte Benge. “Het volledig uitbreken en opruimen nam al een paar maanden in beslag. En dan de opbouw, zonder plan…
Ondertussen was ons barakske nog open en waren we gelukkig voor de vele helpende handen zowel hier voor de verbouwing als in ons barakske. Maar het is allemaal goed gekomen. Na twee jaar is Bengie’s geboren, Proost op Bengie’s !!!

Jos Verest

“Ook burgemeester Luc De Ryck was even aanwezig voor de officiële opening.

“Momenteel is het gemeenteraad in AC De Zaat maar ik vond het toch heel belangrijk om bij deze bijzondere gebeurtenis aanwezig te zijn”, vertelde Luc De Ryck. “Is er iets meer Belgisch, Vlaams dan de friet ? Een man die altijd zal voortleven in het collectieve geheugen van Temse is Jos Verest, De Verest. Hij begon in 1954 als friturist in Steendorp samen met zijn echtgenote Rosa De Lamper. Kwam dan naar Temse, had een frituur tegenover het kasteel, waar nu het zwembad staat, verhuisde dan naar de August Wautersstraat, in café Olympia had hij een aparte ruimte waar hij een frituur had.”

“Begin jaren ’60 ging hij dan naar de oprit van de Scheldebrug en die is het meest bekend geworden in Temse.” De slogan van Verest was wereldberoemd in Temse en omgeving: ‘Frieten van Verest smaken het Best’.”

“Jos Verest is de legende ingegaan en heeft een waardige opvolger gekregen begin jaren ’80 want dan is Marc Stuer de vader van Bengie begonnen op dezelfde site. We hebben dat allemaal meegemaakt en vonden dat formidabel want het werd steeds meer hedendaagser, moderner, kwalitatiever en uiteindelijk heeft Marc Stuer de gronden gelegd voor wat is uitgegroeid tot de kiemen wij hier nu zaaien.”

Een begrip

“Al op 15-jarige leeftijd heeft Bengie zijn intrede gedaan in de frituur en sindsdien is hij altijd maar crescendo gegaan met uiteraard aan zijn rechter – en linkerhand Wendy zijn echtgenote. Bengie is een begrip geworden, en ik stel vast dat iedereen daar komt, jong en oud, arm en rijk en iedereen geniet van de faciliteiten en de kwaliteiten.”

“En dat deze evolutie leidt tot vandaag en dit pand is een symbolische beloning en bekroning voor de inspanningen en de expertise die jullie hebben opgebouwd in de sector. Ik heb het voorrecht gehad om hier vooraf eens te komen neuzen en het is werkelijk schitterend. We hebben hier 30 jaar kunnen genieten van de schitterende service van Simonne Buytaert en haar kledingwinkel New Look. En het pand heeft hier vandaag ook een ‘new look’. Met 84 zitplaatsen is het hedendaags, het ademt heel aantrekkelijk en uitnodigend. Men kan hier nu ook ’s middags terecht, ook voor broodjes maar bovenal wordt de friet hier met hoofdletter en gouden letter geschreven.”

“We beleven vandaag ook een keerpunt, het was ook de laatste frituur in open lucht in de centrumgemeente. Er zijn er wel nog in de deelgemeenten en de gehuchten maar in Temse zelf sluiten wij een traditie af. maar we beginnen met een nieuwe traditie die zonder twijfel hoge ogen zal gooien. Ik heb de periode van de Verest mee gemaakt en ook de periode van den Bengie, en samenvattend kunnen we zeggen ‘De frieten van de Verest smaakten het best, maar nu weet elke eter, de frieten van Bengie zijn nog Beter’ !!!

Meer foto’s, klik hier

Burgemeester Luc De Ryck kwam Bengie’s officieel openen

 

Uitslaande brand in Temse: woning lag op amper 100 meter van brandweerkazerne

TEMSE – In de Scheldestraat in het centrum van Temse is zaterdagavond een woning grotendeels verwoest door een uitslaande brand. Het vuur ontstond kort voor 22u. in een woning op nog geen honderd meter van de brandweerkazerne.

De brandweer was dan ook zeer snel ter plaatse, maar omdat het vuur laattijdig werd opgemerkt en dus al gretig om zich heen had kunnen grijpen is de schade aan het getroffen pand toch zeer groot. Overslag naar naastgelegen woningen kon vermeden worden, de naastgelegen huizen liepen geen schade op.

2 aanwezige jonge mannen – 2 broers – konden het brandende gebouw wel veilig verlaten en bleven ongedeerd. De oorzaak van de brand ligt waarschijnlijk aan een kortsluiting aan de elektriciteitskast in de gang van de woning.

Door de interventie waren de Scheldestraat en de Boodtsstraat een tijdlang afgesloten voor het autoverkeer. (Bron: HN/Bert Foubert)

Foto: Bert Foubert)

 

De weergoden konden carnaval in Tielrode niet stoppen.

TIELRODE – De weergoden waren vooral op zondag niet carnavalsgezind. Dat was ook in Tielrode het geval. Toch liet “Orde van ’t Veir” in samenspraak met de politie de stoet doorgaan.

“We konden daarbij rekenen op een grote publieke belangstelling”, aldus Etienne Blommaert. “Na de uitgebreide reclamestoet konden vooral de Sharky’s en Titty Twisters met een ingekorte versie van hun wagen maar uitgebreid deelnemersveld rekenen op de steun van het publiek”.

De absolute topper was evenwel de groep De Kettermuitsvrienden.

“Zij werden terecht beloond met een eerste plaats mede dankzij hun complete wagen. De harde wind deed zijn best maar kon hun klokkenspel niet stoppen”, besluit Blommaert.

Meer foto’s, klik hier

In memoriam Zuster Edelburga (97), vroedvrouw in Temse tussen 1963 en 1971

TEMSE – Op 18 februari overleed, in het zicht van haar 98ste verjaardag, Leontina Heirbaut alias Zuster Edelburga. Van 1963 tot 1971 was zij hoofd van de materniteit in Temse. In die hoedanigheid bracht zij honderden Temsenaars mee op de wereld.

In 2013, 90 jaar oud, was zij eregast op een reünie van haar voormalige personeelsleden.

Zuster Edelburga (°Sint-Niklaas, 2 maart 1922) trad toe tot de Orde van de Maria-Zusters van Franciscus (Maricollen) in 1947. In 1950 behaalde zij aan het St.-Vincentiusinstituut in Antwerpen het diploma van vroedvrouw. Na werkzaamheden in Schoten en Sint-Gillis-Waas was zij van 1963 tot 1971 hoofd van de kraaminrichting in Temse. Daarna verbleef zij in Kontich, waar ze actief bleef in de verpleging. In 1980 werd zij kloosteroverste.

Zuster Edelburga was bekend voor haar deskundigheid. Zij redde meerdere mensenlevens. Het initiatief tot de reünie in Temse in 2013 ging uit van een echtpaar uit Tielrode, waarvan de echtgenote in 1968 bij de geboorte van een zoon gered werd door de zuster.

Zuster Edelburga centraal bij de reünie van oud-personeelsleden van de materniteit van Temse (2013)
Zuster Edelburga in gesprek met burgemeester Luc De Ryck.

Ravage in school: “Gelukkig zaten er geen kinderen”

Onbekenden gooien elf ruiten in en beschadigen toegangsdeur basisschool Hollebeek
TEMSE – Vandalen hebben tijdens het afgelopen weekend elf ramen ingegooid van basisschool Hollebeek in Temse. Ook de toegangsdeur werd beschadigd. “Allesbehalve een leuk begin van de krokusvakantie”, zucht directeur Caroline De Vriendt.
Alle ramen van de school werden licht tot zwaar beschadigd (foto: Bert Foubert)

De wind had zaterdagnamiddag vrij spel in de gebouwen van de vrije lagere school in de wijk Hollebeek. Onbekenden bleken tussen 14.30 en 17.30 uur op drie na alle van de veertien ramen in het gebouw aan diggelen gegooid te hebben. Daarvoor hadden ze onder meer de zware voet van een mobiel verkeersbord gebruikt. “Alle ramen werden licht tot zwaar beschadigd”, maakt directeur Caroline De Vriendt de balans op. “Ook de deur van de school werd onder handen genomen door de vandalen. Net als de bewegingsmelder, die stuk werd gemaakt. Leuk is anders, zeker bij de start van de krokusvakantie.”

Basisschool Hollebeek krijgt voor het eerst af te rekenen met vernielingen van deze omvang.

“De parking naast onze school staat gekend voor overlast. Elke week vinden we er resten van vandalisme of drugsgebruik. De plaats wordt soms als een half stort gebruikt. Het is een plek die langs de straatkant ook slecht zichtbaar is. De buurman van de school ziet er elke avond wel verdachte toestanden. De politie rijdt er af en toe langs, maar dan blijkt er telkens niets te zien te zijn.”

Camerabewaking

De directeur vroeg het gemeentebestuur in het verleden al een paar keer om camerabewaking. Tot nu toe zonder resultaat. “Heel de zone is opgedeeld in eigendommen van de kerkfabriek, het scholenpatrimonium en de gemeente”, weet De Vriendt. “Een ingewikkelde situatie die moeilijk te controleren is. Het terrein moet ook altijd open blijven. Anderzijds komt het gemeentebestuur achtergelaten afval wel altijd opruimen. Maar voor de rest blijft het een donker hoekje dat uitnodigt tot allerlei ‘gepruts’.”

Samen met de buurman van de school timmerde de directeur zaterdag alle gaten in de ramen met houten planken dicht. “Gelukkig werden de feiten niet gepleegd terwijl er kinderen in de gebouwen zaten”, beseft het schoolhoofd. “Behalve wat snijwonden in mijn handen heb ik er niets aan overgehouden. We spreken onze verzekering aan in de hoop de schade zo snel mogelijk vergoed te krijgen.” (Bron: HN/Bert Foubert)

Kotmadam Katrien De Vos in de Wolken met eerbetoon tijdens cavalcade.

STEENDORP/BAZEL – De praalwagen van Nabukodonosor uit Bazel heeft dit jaar als thema ‘Snoepeke Emme’, een rijdende snoepwinkel. Als verrrassing voor de leden van de groep kwam actrice Katrien De Vos (69) bekend als Kotmadam Jeanne zaterdag de wagen bewonderen voor het vertrek van de stoet in Steendorp.

“Het thema van onze wagen voor dit carnavalsseizoen lag al langer vast, we wilden iets doen met snoep”, vertelt voorzitter Kurt Smet. “Daarna kwamen we op het idee dat De Kotmadam daar deel van uit moest maken. Zij was zowat 29 jaar lang Kotmadam Jeanne, uitbaatster van een snoepwinkel in de bekende VTM serie. Het is dan ook fantastisch dat zij voor het vertrek van de stoet in Steendorp als eregast even langskwam.”

Bij het zien van haar eigen wagen was de actrice danig onder de indruk.

“Dit is een fantastisch eerbetoon en deze carnavalswagen straalt dezelfde positieve vibe uit als de serie”, klonk het. “Ze hadden me een hele tijd terug mijn goedkeuring gevraagd. Natuurlijk heb ik meteen toegezegd. Zo’n fantastisch cadeau.”

Katrien kon ook de bouw van de praalwagen volgen en kreeg vooraf de schetsen te zien.
“Maar het eindresultaat is toch nog altijd een verrassing”, lacht ze. Het geheel straalt gezelligheid en een positieve vibe uit. Het heeft echt alle juiste elementen. Ik ben echt gelukkig dit te mogen meemaken. Zo’n eerbetoon ontroert me wel.

Zaterdag reed de wagen voor het eerst uit en de actrice was natuurlijk de eregast. Na 25 seizoenen en meer dan 350 afleveringen werd enkele weken geleden de allerlaatste scène van ‘De Kotmadam’ ingeblikt.
“Daarom realiseerden we dit eerbetoon met een eigen praalwagen van Katrien”, vertelt Smet. “We namen eerst een karikatuurtekenaar uit Aalst onder de arm om De Kotmadam gestalte te geven. Op basis van zijn ontwerp gingen vervolgens de bouwers aan de slag. En het resultaat is verbluffend.”

Na het bezoek in Steendorp is het niet uitgesloten dat ze binnenkort nog eens langskomt. Nabukodonosor nodigde haar alvast uit op 15 maart in Temse. Dit is één van de grootste stoeten van de regio en de groep viel er al meerdere keren in de prijzen.

Meer foto’s, klik hier

Kotmadam Katrien De Vos was onder de indruk van ‘haar’ praalwagen

 

Kleurrijk spektakel lokt toch heel wat toeschouwers ondanks herfstweer

STEENDORP – Ondanks het miezerige en winderige weer was er toch heel wat volk afgezakt naar het centrum van Steendorp voor de 43ste cavalcade van de Orde van de Baksteen.

Van aan de Vuurkouterwijk ging het via de St-Jansstraat naar de Gelaagstraat. Aan het kruispunt met Warandestraat ging het even mis voor de wagen van Oukandanou. De wagen kwam klem te zitten tussen twee huizenblokken. Met vereende krachten kon men na enige tijd de wagen los wrikken. Daardoor liep de stoet wel zowat een half uur vertraging op.

Alle groepen, zo’n twintig in totaal, zorgden weer voor een kleurrijk spektakel. Zij werden op sleeptouw genomen door de reuzen Keizer Karel I en Mie Matsjoefel. Voorzitter Marc Ost bracht met zijn carnavalscomité ook hulde aan de collega’s van Aalst nadat zij uit de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van Unesco werd verbannen.

Maandag bezoekt het carnavalscomité WZC Blauwhof en is er een rondgang met de Strooien Hoedjes langs de steunende café’s. Dinsdag volgt dan de Matsjoefelenommegang en de Klos & Kloter Verbranding.

Meer foto’s, klik hier

Het carnavalscomité bracht hulde aan carnaval Aalst

laatste project op de frontlinie van de woonzone De Zaat gaat in verkoop

TEMSE – Een mijlpaal in de geschiedenis van de ontwikkeling van de woonzone op de site De Zaat. Afgelopen week startte de verkoop van het nieuwbouwproject ‘Belgica‘ dat het sluitstuk moet worden van de woonzone op de frontlijn van de site, vlak naast de Schelde.

“Het klopt dat er oorspronkelijk gepolst is geweest naar een mogelijkheid om een ‘ankerpunt’ te realiseren aan het einde van de Philippe Saveryslaan”
schepen Ruimtelijke Ordening, Wim Van Rossen

Het project ‘Belgica’

Gerenommeerd architectenbureau

“Residentie Belgica is inderdaad het allerlaatste project op de frontlijn van onze fabuleuze woonzone de Zaat”, aldus Gert Vercouteren van sales De Zaat, die instaat voor de verkoop van de appartementen op de oude terreinen van de Boelwerf.

“Het project heeft elf bouwlagen met in totaal 44 appartementen en één penthouse op twee teruggetrokken bouwlagen. Het ontwerp is van het gerenommeerde B2Ai. Met vestigingen in Brussel, Gent, Roeselare en Lille en 120 medewerkers behoren ze tot de absolute top van de architectuur in ons land”, klinkt het bij Vercouteren.

“Vooraan aan de Scheldekant zitten de appartementen met een oppervlakte van 156 m2 en een zeer ruim terras van 44 m2 . Deze krijgen een fenomenaal zicht van 180° op de Schelde en het rechtover gelegen natuurgebied van de Weert”, is te lezen op de Facebookpagina van Sales De Zaat. “Lateraal zitten de appartementen van 120 m2 met 46 m2 terras extra. Ook deze units hebben het fantastische frontale contact (90°) met de imposante rivier en de natuur.”

“Ondergronds is er voor elk appartement een kelderberging voorzien en een gemeenschappelijke fietsruimte”, stelt men bij Sales De zaat. “Voor de wagens zijn er open staanplaatsen, enkele en dubbele afgesloten garageboxen.”

“De start van de werken is voorzien voor half maart van dit jaar. “De oplevering is medio 2022.”

Ankerpunt

“De naam Belgica is gehaald van het onderzoeksschip dat op de voormalige Boelwerf werd gebouwd in opdracht van het Ministerie van Wetenschapsbeleid”, vertelt Gert Vercouteren. “In 1984 werd de Belgica te Temse gedoopt door Koningin Fabiola en in dienst gesteld. De gemeente Temse draagt sinds de doop het peterschap over dit unieke schip dat nog steeds operationeel is.”

Oorspronkelijk was bouwheer Nieuw Temse vragende partij om als laatste appartementsgebouw langsheen de frontlijn van de Schelde een gebouw te realiseren met 15 of zelfs 20 verdiepingen.

“Het klopt dat er oorspronkelijk gepolst is geweest naar een mogelijkheid om een ‘ankerpunt’ te realiseren aan het einde van de Philippe Saveryslaan”, horen we bij schepen van Ruimtelijke Ordening Wim Van Rossen (Open VLD). “Deze vraag dateerde van de vorige legislatuur en kaderde niet binnen het bestaande Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP). Ondermeer door de hoogte van het gebouw. Ze werd toen verder niet weerhouden.”

“Het vergunde project kadert wel binnen het RUP dat voor de site ‘De Zaat’ werd ontworpen”, zegt Van Rossen. “Hier is het huidige college van burgemeester en schepenen dan ook akkoord gegaan met het voorliggende ontwerp, dat uiteraard ook werd afgetoetst met de betrokken diensten en administraties ondermeer Stedenbouw, de brandweer en anderen.”

Wie interesse heeft: http://www.dezaat.be

 

Zo zal de frontlinie van de site De Zaat er uit zien in 2022

Kindercarnaval in Tielrode en Steendorp opener van carnavalsweekend in deelgemeenten

TIELRODE/STEENDORP – Met het kindercarnaval in Steendorp en Tielrode werd meteen het carnavalsweekend in de respectievelijke deelgemeenten ingezet.

In Tielrode in samenwerking met Orde van ’t Veir, Feestcomité Temse, KV De Sharkys en De Greffels uit Elversele. De kindercarnavalstoet ging langs Huize Vincent waar de kinderen de rusthuisbewoners konden toezwaaien. Na de stoet kon elke klas op de speelplaats een korte act brengen.

In Steendorp liepen de reuzen keizer Karel I en Mie Matsoefel, van carnavalscomité De orde van de Baksteen, aan het begin van de kindercarnavalstoet die door de centrumstraten trok.

In Tielrode trekt de ‘echte‘ carnavalstoet zondag door de straten, voorafgegaan door de reclamestoet.

In Steendorp begint men er zaterdag 22 februari al aan. Met start van de cavalcade aan de Vuurkouterwijk en einde aan het dorpsplein. In de Mosterdpot kan men vanaf 14 uur terecht voor een carnavalsbal 2.0 georganiseerd door Looze It Events.

Meer foto’s Tielrode, Klik hier
Meer foto’s Steendorp, Klik hier

in Tielrode trokken de leerlingen van de Vrije Basisschool door de centrumstraten
Ook in Steendorp gingen de leerlingen de straat op