Oppositieraadsleden en burgerbeweging zien veel mankementen aan regionaal Hoppinpunt bij station: “Er passeert maar één buslijn”

Burgerbeweging Haal de Lijn over de Brug bijzonder ontgoocheld over het ontbreken van visie bij het lokaal bestuur

TEMSE – Burgerbeweging Haal de Lijn over de Brug heeft maandag actie gevoerd aan AC De Zaat in Temse. Vanaf 6 januari wordt het station van Temse een regionaal Hoppinpunt, maar volgens de beweging voldoet het station niet aan de kwaliteiten daarvoor. Raadsleden van Tesamen en Groen zitten op diezelfde golflengte en legden een motie neer tijdens de gemeenteraad.

“Volgens ons is het zeer belangrijk om gezamenlijk een signaal te geven aan de Federale minister van Mobiliteit Gilkinet en de directies van de NMBS, Infrabel en De Lijn”, stelt Alec Lamberts van Tesamen. “Ten eerste is het decreet basisbereikbaarheid duidelijk: vlot en gemakkelijk overstappen van bus op trein en andersom.

Minimumkwaliteit

“Vanaf januari worden de vervoerregio’s uitgerold. Vanaf dan rijdt de bus van Hamme niet meer tot Antwerpen, maar tot ons station. Maar daar stopt het. Geen enkele andere buslijn zal ons station passeren, terwijl het station wel gezien wordt als een regionaal hoppinpunt, een poort tussen het Waasland en Klein-Brabant.”

“Dat doet mij denken aan de Vlaamse Bouwmeester die de gemeente aanmoedigde om te verdichten rond het station. Dan is het toch logisch dat wij dat koppelen aan een minimumkwaliteit van een regionaal hoppinpunt.”

“Het is bijvoorbeeld absurd en pijnlijk voor de vele reizigers dat de laatste trein vanuit Sint-Niklaas al om twintig voor tien vertrekt”, klinkt het. “Vanuit Mechelen vertrekt de laatste trein pas rond elf uur – in het weekend zelfs rond middernacht. We hebben een aantrekkelijke woongemeente, maar de meeste mensen hier zijn auto-afhankelijk. Ook voor culturele ontspanning. Mensen, in het bijzonder jonge mensen, die uit willen gaan in pakweg Sint-Niklaas, Gent of Antwerpen kunnen niet rekenen op trein en bus. Dat duwt mensen op de baan.”

“Ik wil benadrukken dat dit geen kwestie is van politieke kleur of partijlijn”, aldus Lamberts. “Dit gaat over het verbeteren van de levens van de mensen die in Temse wonen, werken en leven. Een sterker openbaar vervoer ten behoeve van ons allen, ongeacht politieke overtuigingen. Dit is een constructief en opbouwend voorstel.”

Dubbel spoor

Volgens schepen van Mobiliteit Lieve Truyman (N-VA) heeft Temse nog veel uit de brand gesleept.

“Op lijn 93 is de frequentie verhoogd naar een bus om de twintig minuten en in de spits zijn er zelfs vijf bussen per uur”, benadrukt de schepen. “We kunnen die echter niet plots allemaal laten afwijken met een ommetje naar het station waar slechts één trein per uur passeert. Dan moeten wel erg veel bussen een nutteloze stop maken en worden kostbare minuten verloren. Uiteraard zouden we ook liever de frequentie op het spoor verhoogd zien. We hebben dat al meermaals aan de NMBS gevraagd. Volgens Infrabel is er echter een dubbel spoor nodig over de Schelde als men naar een frequentie per half uur gaat en daar is geen budget voor.”

Truyman wijst er ook nog op dat niet enkel lijn 99 halt zal houden aan het station, maar ook alle flexbussen die vanaf januari worden ingezet.

Volgens Bert Bauwelinck (Tesamen) is de nood aan dubbele sporen een oeroud excuus dat intussen al meermaals weerlegd werd.

“De halfuurverbindingen met de treinen lukken nu ook al perfect tijdens de spits, als de treinen elkaar passeren in Willebroek en Temse”, reageert het gemeenteraadslid.

Gebrek aan visie

De verantwoordelijken van mobiliteitsplatform Haal de Lijn over de Brug zijn bijzonder ontgoocheld over de reactie van de Mobiliteitsschepen.

“Wat het gemeentebestuur Temse niet kan of wil doen voor haar bevolking doen de aanpalende gemeenten Hamme en Kruibeke wél”, reageert Dirk Smet. “Schepen Truyman probeerde haar plannen te verdedigen op de gemeenteraad van maandag maar ieder logisch denkende burger beseft dat deze vervoersplannen veel tekorten hebben.”

“Er is ook geen brede visie in Temse en men wou bewust de burgers en mobiliteitsplaformen niet betrekken, dat blijkt duidelijk uit de verslagen”, klinkt het. “Het resultaat van de nieuwe vervoersplannen is dan ook ondermaats en brengt sommigen in een sociaal isolement.”

Mobiliteitsplatform ‘Haal De Lijn over de Brug’ zal daarom na de bijzondere en denigrerende uitspraken van de schepen Truyman, verzet aantekenen en opbouwende, maar kritische acties plannen in de komende maanden.

‘Haal De Lijn over de Brug’ deed en doet realistische voorstellen hierbij in het belang van de burgers. Voorstellen die zelfs niet bepaald wegen op de budgettaire situatie, alleen het gemeentebestuur van Temse is daar blind voor”, besluit Smet.

Haal de Lijn over de Brug voerde actie aan AC De Zaat omdat ze vinden dat het regionaal Hoppinpunt niet voldoet aan de kwaliteiten daarvoor. 

Een gedachte over “Oppositieraadsleden en burgerbeweging zien veel mankementen aan regionaal Hoppinpunt bij station: “Er passeert maar één buslijn””

  1. Meer waardering voor de visie van de burgerbeweging “ Haal de lijn over de brug”, dan voor het slappe en denigrerende reactie van schepen Truyman &co.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *