Scheldebrug wordt vernieuwd: binnenkort kan spoorwegbrug vanop afstand geopend worden voor schepen

Bruggen voor autoverkeer zijn in september en oktober aan de beurt, hinder blijft beperkt

TEMSE – Spoorwegbeheerder Infrabel is in Temse gestart met ingrijpende werken aan de brug over de Schelde. De Scheldebrug is de langste beweegbare brug van ons land. Infrabel wil de brug in de toekomst ook vanop afstand kunnen bedienen.

Daarvoor vernieuwt Infrabel nog tot halverwege september het besturingssysteem, de elektromechanica en de bovenleiding van de spoorbrug over de Schelde. In het najaar zijn de twee baanbruggen aan de beurt, maar de verkeershinder zal beperkt blijven.

De spoorbrug over de Schelde is een zogenaamde rolbasculebrug, die omhoog kan als er een schip wil passeren. Tot nu toe moet er altijd iemand fysiek aanwezig zijn om de brug voor een schip te openen, gemiddeld zo’n tachtig maal per jaar. De brug krijgt tijdens deze werken een nieuw besturingssysteem, zodat ze op afstand kan worden bediend. De kabels om de brug te bedienen worden vernieuwd en de elektromechanica gemoderniseerd. Alle systemen, inclusief de bovenleiding, worden bovendien ontdubbeld. Wanneer één systeem uitvalt, neemt een back-up het over. Tenslotte wordt ook de beweegbare bovenleiding op het beweegbare deel van de brug vervangen. Dat draait weg zodat de brug achteruit kan rollen.

Scheldebrug wordt vernieuwd: binnenkort kan brug vanop afstand geopend worden voor schepen

Sommige brugonderdelen zijn aan vervanging toe na vele jaren gebruik, en dat verhoogt de kans op storingen. Dit type van beweegbare brug wordt regelmatig onderhouden maar is toch storingsgevoeliger dan een statische brug die nooit open of toe moet. Om de toekomst te verzekeren doen we daarom deze werken. “Dit is de laatste van drie bruggen die we op dezelfde manier moderniseren”, zegt Steffie Geysens, persattaché bij Infrabel. De Nijverheidsbrug in Ruisbroek en de Jan Bogaertsbruggen in Kapelle-op-den-Bos waren respectievelijk in 2019 en 2020 aan de beurt. “Bij die bruggen zien we dat het aantal storingen met een derde tot de helft zijn afgenomen. Met de brug in Temse hebben we het minst problemen, daarom kwam die laatst aan de beurt.”

“Tijdens deze werken installeren we ook meerdere camera’s op de brug, gericht op de beweegbare bovenleiding en het spoor”, klinkt het. “Zij zijn onze ogen vanop afstand. Wanneer er dan een probleem opduikt kunnen we veel sneller zicht krijgen op de situatie.”

Baanbruggen

In september en oktober pakt de Vlaamse Waterweg de twee bruggen voor autoverkeer aan. Die krijgen ook een nieuwe sturing, maar het verkeer zal enkel hinder ondervinden wanneer die wordt getest. Dat gebeurt slechts enkele nachten en er blijft steeds een brug vrij, waar het verkeer in beide richtingen over kan.

De werken aan de spoorbrug begonnen op 15 augustus en duren tot midden september. Er rijden geen treinen tussen Temse en Puurs tot 31 augustus en in de weekends van 4-5 en 11-12 september. Tijdens het weekend van 28 en 29 augustus is het treinverkeer al onderbroken vanaf Sint-Niklaas. Tussen Sint-Niklaas en Puurs rijdt nog tot eind deze maand een aantal P-treinen niet. Tussen Puurs en Mechelen wijzigen tijdens de weekends de vertrektijden van een aantal L-treinen richting Sint-Niklaas en Mechelen. De NMBS voorziet een alternatieve treindienst en vervangbussen.

Meer foto’s, klik hier

Meer info op www.belgiantrain.be.

De werken waren vrijdag volop aan de gang. Enkele hoogtewerkers en een spoorkraan waren aan het werk om de nieuwe beweegbare bovenleiding te monteren (IF)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *