Extra veiligheidsportiek voor Scheldebrug

De Vlaamse Waterweg treft maatregel na herhaaldelijke aanrijdingen door te hoge vrachtwagens

Extra hoogteportaal wordt dinsdagnacht geplaatst.

TEMSE/BORNEM –  Er komt een tweede stalen hoogteportiek voor de Scheldebrug in Bornem. Met die maatregel wil De Vlaamse Waterweg vermijden dat, bij een aanrijding door een te hoge vrachtwagen, het verkeer moet omgeleid worden over de andere brug en er gigantische files ontstaan.

BEHEERDER“De brug kan alleen opengesteld worden voor verkeer als er een hoogteportiek staat. Anders spelen we met het leven van de arbeiders”

 Vorige week werd het stalen hoogteportiek twee keer aangereden door een te hoge vrachtwagen. Met als gevolg dat De Vlaamse Waterweg niet anders kon dan het verkeer in beide richtingen over de andere brug te sturen, tot er een nieuw hoogteportiek voor de brug kon worden geplaatst.

Omdat de oude Scheldebrug op dit ogenblik wordt gezandstraald en geschilderd, is ze omgeven door stellingen waarop de klok rond een tiental arbeiders aan het werken zijn. De beheerder van de brug wil dan ook het risico niet lopen dat een te hoge vrachtwagen de stellingen onderuit rijdt. “De brug kan alleen maar worden opengesteld voor het verkeer als er een hoogteportiek staat. We spelen met het leven van de arbeiders die er aan het werk zijn”, klonk het vorige week na de twee aanrijdingen.

Vorige week donderdag werd er een overleg gehouden tussen De Vlaamse Waterweg, de projectleider van de werken, de aannemer van de signalisatie, de politie en verantwoordelijken van de firma die de werken uitvoert. De belangrijkste beslissing die genomen werd, is de plaatsing van een tweede stalen hoogteportiek voor de brug. Vlak bij het portiek dat er nu al staat.

Niet langer omleiden

Als er een te hoge vrachtwagen het eerste portiek aan diggelen zou rijden, kan men nog terugvallen op het tweede portiek als ultieme beveiliging. Dan is het alleen kwestie van het aangereden portiek weg te halen en dan zou het verkeer nog steeds over de oude Scheldebrug richting Waasland kunnen, in plaats van alles over de andere brug te moeten omleiden.

De Vlaamse Waterweg nam de voorbije weken al enorme maatregelen om te vermijden dat vrachtwagens die hoger zijn dan 4 meter, toch over de brug zouden rijden. Tussen de A12 en de Scheldebrug op de N16 staan dertien (!) verkeersborden die waarschuwen voor de maximale toegestane hoogte. Er werd een digitaal bord geplaatst waarop in het Nederlands en het Engels te lezen is dat er boetes worden uitgeschreven voor wie met een truck van meer dan 4 meter hoogte toch richting Scheldebrug dendert.

Daarnaast werden er twee mobiele hoogtebegrenzers geplaatst waarop een ijzeren latje op 4 meter hoogte is gemonteerd. Op die manier moeten truckers voelen en horen dat hun vrachtwagen te hoog is. Toch konden die maatregelen niet voorkomen dat het portiek vorige week twee keer aan flarden werd gereden.

Oogje in het zeil

Ook de politie houdt dagelijks een oogje in het zeil. Niet alleen zijn er regelmatig snelheidscontroles op de brug, ook zijn er de voorbije weken al meer dan tien vrachtwagens staande gehouden die te hoog waren. Ze kregen een boete en moesten rechtsomkeer maken. (Bron: HN/GVA – Theo Derkinderen)

De aannemer zal het bijkomende hoogteportaal dinsdag plaatsen. Om dit in alle veiligheid te kunnen doen, zal het verkeer van dinsdagavond 20.00 u tot woensdagochtend 5.00 u even in twee richtingen over de nieuwe brug worden geleid.

Vorige week werd het portiek op minder dan 48 uur tijd twee keer aan diggelen gereden. (foto: TDK)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *