Scheldebrug eerste dag terug open: verscheidene vrachtwagens botsen tegen hoogtebegrenzer

BORNEM / TEMSE – Sinds maandag is de oude Scheldebrug opnieuw open voor het verkeer. Omdat er momenteel werken plaatsvinden, is de maximum toegestane hoogte van vrachtwagens vier meter. Om te hoge vrachtwagens te weren, werden op drie plaatsen hoogtebegrenzers geplaatst. Die werden maandag op enkele uren tijd al meermaals aangereden.

De oude Scheldebrug is momenteel helemaal omgeven door stellingen omdat arbeiders het stalen geraamte aan het zandstralen en schilderen zijn. Daardoor mogen vrachtwagens niet hoger zijn dan vier meter.

Omleiding volgen

“We willen uiteraard vermijden dat te hoge vrachtwagens de stelling raken of zelfs meetrekken als ze over de brug passeren. Op de stellingen staan ook mensen te werken”, klinkt het bij De Vlaamse Waterweg. “Daarom hebben we extra maatregelen getroffen om te hoge vrachtwagens te weren. Op A12 en N16 staan signalisatieborden dat er een maximumhoogte van vier meter geldt en dat, wie een voertuig hoger dan vier meter heeft, een omleiding moet volgen via de A12 en E17. Omdat we weten dat sommige vrachtwagenchauffeurs het verbod toch aan hun laars lappen, hebben we ook hoogtebegrenzers geplaatst.”

Op de N16 staan twee mobiele hoogtebegrenzers: een vlak voor het kruispunt met Vitsdam, de andere vlak voor de afrit naar Weert. “Die mobiele constructies zijn uitgerust met een metalen dwarsligger die aan een ketting hangt. Trucks die toch hoger zijn dan vier meter moeten die dwarsligger altijd voelen en horen als ze eronder rijden. Zodat ze beseffen dat ze op het volgende kruispunt rechtsomkeer moeten maken.”

De laatste hoogtebegrenzer staat aan de Scheldebrug en is een vaste constructie. Wie het verbod aan zijn laars heeft gelapt, kan in principe niet verder.

Verwrongen

Maandag reden er al verscheidene truckers tegen de hoogtebegrenzers. Vooral de eerste mobiele installatie kreeg het zwaar te verduren. “De dwarsligger was zelfs al opgetild door een te hoge truck en lag bovenop de constructie. De verkeersborden die de hoogte aangeven, waren zelfs verwrongen door de aanrijdingen”, zegt een medewerker van De Vlaamse Waterweg.

Voor truck gesprongen

Uiteindelijk werd de brandweer erbij gehaald om het loshangende bord te verwijderen en om de dwarsligger terug op vier meter hoogte te installeren. Eén vrachtwagenchauffeur trok zich alvast niets aan met de hoogtebegrenzing aan de Scheldebrug. Hij raakte de twee mobiele installaties en schuurde met de bovenkant van zijn oplegger tegen de vaste constructie.

“Uiteindelijk kon hij staande worden gehouden door letterlijk voor zijn vrachtwagen te springen en hem duidelijk te maken dat hij niet verder kon. Het laatste dat we willen is dat de stelling wordt kapot gereden of, nog erger, dat er gewonden vallen bij de arbeiders. En we communiceren wel dat de maximum toegestane hoogte vier meter is, maar in werkelijkheid staat de hoogtebegrenzing ingesteld op 4,15 meter. En toch gebeuren er aanrijdingen.”

Om de veiligheid van de arbeiders te garanderen, gaat de politie de komende weken ook intensief snelheidscontroles houden op de brug. Maandag vond al een eerste actie plaats. (Bron: HN/ Theo Derkinderen)

De brandweer moest al een bord van een van de constructies verwijderen omdat het was geraakt door een vrachtwagen. (foto TDK)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *