Wegen en Verkeer wil niet buigen voor bezorgdheden rond het afsluiten van straten aan N16

TEMSE – Wegen en Verkeer (AWV) gaat niet in op de vraag vanuit het gemeentebestuur om de Secretaris-Generaal Boereboomstraat en de Laagstraat open te houden. De voorbije weken ontving de gemeente Temse meerdere bezorgdheden met betrekking tot het afsluiten van de Secretaris-Generaal Boerenboomstraat en de Laagstraat, alsook over de lichtenregeling van het kruispunt.

“Alle niet-lichtengeregelde aansluitingen maken deze weg onveilig en kan leiden tot ernstige ongevallen”
Wegen en Verkeer

In het verleden heeft het gemeentebestuur officieel bezwaar ingediend voor het afsluiten van deze twee straten. Om deze bezorgdheden te bespreken, vond er op dinsdag 4 oktober een gesprek plaats met AWV, het Lokaal Bestuur Temse en de hulpdiensten.

Levens redden

Burgemeester Hugo Maes en schepenen Lieve Truyman en Stephan Van der Gucht hebben tijdens dit overleg opnieuw het standpunt verdedigd om beide zijstraten niet af te sluiten.

“De Laagstraat afsluiten, zorgt ervoor dat TTS-zone slechts één toegang heeft en dit voor het grootste bedrijventerrein van Temse (230 ha) waar ca. 200 bedrijven zijn gehuisvest en 5000 mensen werken. Geen ideaal scenario. De hulpdiensten delen deze bezorgdheid, tijdig hulpverlenen kan levens redden”, klinkt het bij burgemeester Maes.

“Kijken we naar de Secretaris-Generaal Boereboomstraat, dan is het afsluiten van deze straat nefast voor de landbouwers die van en naar hun velden rijden, alsook voor de bewoners die in het noorden van Tielrode wonen. Deze maatregel zorgt voor moeilijke manoeuvres, langdurige omleidingen en onveiligheid in de smalle landelijke straten. Tevens is het onbegrijpelijk dat men deze straat afsluit terwijl men de inrit aan de Smesstraat openlaat.”

AWV neemt akte van de bezorgdheden die er leven, maar wijst op het statuut van de N16 (= een primaire weg I ) met de daarbij horende maatregelen en consequenties.

Rijbewegingen monitoren

Dit houdt in dat de N16, na de autostrades, de vlotste gewestweg moet zijn met als voorkeur een maximale constante snelheid van 90 km. Alle niet-lichtengeregelde aansluitingen maken deze weg onveilig en kan leiden tot ernstige ongevallen.
Voor de Laagstraat werkt AWV voor de hulpdiensten maatwerk uit.

De lichtenregeling aan het kruispunt wordt tegen november op punt gesteld, zodat de kinderfoutjes eruit gehaald worden.

AWV heeft goede contacten met de belangenverdedigers van de landbouwers en gaat met hen ook in contact om een zo goed mogelijke oplossing uit te werken.

“AWV blijft weliswaar bij het standpunt om beide straten als proefproject af te sluiten. Tijdens de proefperiode van 6 maanden gaat AWV de nodige metingen doen via het smartcity programma Be-Mobile. Dit programma kan terug in de tijd gaan om zo de rijbewegingen te monitoren van vóór de proefperiode. De gemeente heeft specifiek gevraagd om ook de effecten op de lokale wegen mee te nemen, waarmee AWV zich engageert.”

Daarnaast gaat AWV ook simuleren wat de draaimanoeuvres en de effecten zijn wanneer ook de Smesstraat ter hoogte van de N16 wordt meegenomen in het proefproject. Als de draaimanoeuvres voor vrachtwagens niet lukken, zal deze straat open moeten blijven in functie van de bedrijven in de Smesstraat.

“Er is vanuit AWV het engagement genomen dat het proefproject pas van start gaat nadat de programmatie van de lichtenregeling helemaal op punt staat en dit voorafgaand aan een goede en tijdige communicatie, zodat niemand voor verrassingen komt te staan”, stelt Hugo Maes. “Een proefperiode heeft als pluspunt dat de pijnpunten blootgelegd worden, waardoor het duidelijk wordt waar er bijgestuurd moet worden.”

5 gedachtes over “Wegen en Verkeer wil niet buigen voor bezorgdheden rond het afsluiten van straten aan N16”

  1. De afrit N16 Tielrode is absurd. De afrit naar de smesstraat is om problemen vragen. Mensen die elke dag deze wegen gebruiken begrijpen niks van deze domme beslissingen.

  2. De afrit N16 Tielrode afsluiten is absurd. De afrit naar de smesstraat is om problemen vragen. Mensen die elke dag deze wegen gebruiken begrijpen niks van deze domme beslissingen.

  3. Mogen die dommeriken van AWV DAAR BLIJVEN WERKEN?
    Er zijn er al voor minder buiten gesmeten!
    De gouverneur moet er zich mee moeien, dat is zijn taak!

  4. Dit is echt echt volledig volledig absurd. Hier is geen gevaar, neem deze afrit al 17 jaar. Dit is onbegrijpbaar, het is perfect zoals het is.

Laat een antwoord achter aan Anton van Zantvliet Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *