Kerel-ballon wil Belgisch record verbreken tijdens Eco Race

TEMSE/TIELRODE – Vannacht steeg de ballon van brouwerij VBDCK op in de Zwitserse Alpen om deel te nemen aan de ‘Eco Race’, een speciale ballonwedstrijd waarbij ballonvaarders met een beperkte hoeveelheid brandstof zo ver mogelijk proberen te vliegen.

“Wij hebben de ambitie om vijftien uur in de lucht te blijven”
Phillipe De Cock

In ons land zijn er slechts twee zogenaamde ecoballons, waarvan eentje de Kerel-ballon van brouwerij VBDCK. “Dergelijk type ballon bestaat nog maar enkele jaren”, zegt ballonvaarder Phillipe De Cock. Samen met Kris Houtmeyer steeg hij afgelopen nacht op in het Zwitserse Val-de-Charmey. “De ballon bestaat uit een dubbele laag stof, met een isolerende laag lucht ertussen. Daardoor gaat veel minder warme lucht verloren en kan een ballon tot drie keer verder vliegen met dezelfde hoeveelheid gas.”

Speciaal voor dat soort ballons werd drie jaar geleden de eerste Balloon Concept Challange Eco Race georganiseerd. “We hebben vorig jaar al een keer deelgenomen met onze Kerel-ballon als test. Dit jaar willen we het Belgisch record ‘in de lucht blijven’ verbreken. Dat staat nu op twaalf uur, en wij hebben de ambitie om vijftien uur in de lucht te blijven. We zullen dus vermoedelijk rond 18 uur landen in Frankrijk, tussen Dijon en Metz. Het andere team van energiebedrijf Elugie uit Grasheide ( Putte bij Mechelen nvdr.) wil zelfs nog langer vliegen.”

Tactische uitdaging
De Cock vliegt ondertussen al drieëndertig jaar met ballons, en ziet de Eco Race vooral als een tactische uitdaging. “Aangezien je tot zonsondergang mag blijven vliegen, moet je proberen zo veel mogelijk afstand af te leggen. Het is uitnodigend om hoger in de atmosfeer te gaan aangezien er daar meer wind is, maar doordat de wind daar anders waait, riskeer je in de Middellandse Zee te belanden. Je moet dus goed afwegen of je gaat voor een hoge snelheid of de juiste windrichting. Momenteel is de wedstrijd nog niet bijster competitief, maar indien de regels worden aangescherpt, kan dit een zeer belangrijke wedstrijd worden. Wat we doen met dit type ballons is nu een beetje pionierswerk.” (Bron HN/GVA – Mattias Goossens)

Zo lang mogelijk in de lucht blijven met zo weinig mogelijk brandstof is de opdracht voor Phillipe De Cock

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *