Bergen van gezonken schip aan Scheldebrug vandaag gestart

TEMSE – De duwbak die op 14 maart gezonken is op de Schelde, nadat de schipper tegen een pijler van de Scheldebrug was gevaren, zal deze week geborgen worden. De eigenaar van het schip heeft hiervoor opdracht gegeven aan maritieme dienstverleners HEBO Maritiemservice en Benelux Diving.

Een drijvende bok met een hijsvermogen van 300 ton, is maandagmiddag in Rotterdam vertrokken en gisterenavond in Rupelmonde aankomen. Vanochtend voer de bok naar de Scheldebrug in Temse. Daar werden de voorbereidingen getroffen om het wrak te kunnen lichten. De bok zal boven de gezonken
duwbak worden gesteld en verankerd. Vervolgens zullen de hijsstroppen worden aangebracht.

Als alles volgens planning verloopt, zal de aannemer de duwbak donderdag of vrijdag lichten, van zijn lading ontdoen en naar de Scheldewerf in Rupelmonde voeren. Daar zal de schade aan de duwbak worden opgemeten. De aangevaren brugpijler raakte niet beschadigd. Rond de brugpijler werd een massieve betonnen constructie gebouwd om de brug tegen aanvaringen te beschermen. Deze betonnen constructie heeft de klap opgevangen en raakte beschadigd op de plaats van de impact.

Op woensdag, donderdag en vrijdag zal de doorvaart onder het beweegbare brugdeel voor alle scheepvaartverkeer worden gestremd.  De brug zal bijgevolg niet bediend worden.  De scheepvaart moet de doorvaart onder het vaste gedeelte van de brug nemen. Weg‐ en spoorverkeer zullen geen hinder van de werken ondervinden.

Op dinsdag 14 maart, rond 11.00 u voer een combinatie van een duwboot (Mascaret) en een duwbak (Scelerate) geladen met koolzaad tegen de pijler van de Scheldebrug Temse‐Bornem. Het eerste deel, de duwbak, raakte beschadigd en is gezonken onder de spoorwegbrug. De schipper kon de duwbak gelukkig tijdig
loskoppelen, waardoor de duwboot gespaard kon blijven. De bemanning bleef ongedeerd. De oorzaak van de aanvaring is nog niet bekend. De Nautische Commissie is aangesteld om de oorzaak te onderzoeken.

Lichten wrak Schelde 2017
Foto: (C) Franky Polfliet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *