TEMSE – Supermarktketen Lidl gaat haar voormalig filiaal, aan de Paterstraat slopen en vervangen door een uitbreiding van het huidige gebouw. “Een omgevingsvergunning is nog niet aangevraagd maar de plannen zijn wel in opmaak”, vertelde schepen Bert Bauwelinck (Tesamen) tijdens de gemeenteraad op een vraag naar het dubbel gebruik van parkings in het centrum van de gemeente.
“Lidl is momenteel inderdaad een uitbreiding van het filiaal in Temse aan het bekijken”, bevestigd Gaël Ghysels project manager van de warenhuisketen. “Het wordt geen volledige nieuwbouw maar een uitbreiding van de huidige winkel.” De timing voor de plannen is nog niet bekend.

Plannen in voorbereiding
Oppositieraadslid Margo Mettepenning (N-VA) kaartte het tekort aan parkeerplaatsen aan in het centrum van Temse. Geclusterde parking aan de rand zijn ideaal maar de gemeente heeft niet de middelen om hiervoor gronden aan te kopen. Volgens Bauwelinck lopen er wel onderhandelingen met partners zoals supermarkten met grote parkings. Er wordt onder meer gesproken met Colruyt dat een nieuwe parking realiseerde bij de recente nieuwbouw.
“Maar een overeenkomst is niet makkelijk te vinden omdat er uiteraard voorrang wordt gegeven aan klanten”, aldus de bevoegde schepen. “We kunnen dit in de toekomst wel opnemen als voorwaarde bij het afleveren van een omgevingsvergunning. Zo wil Lidl haar oude supermarkt naast de huidige slopen en vervangen door een nieuwbouw om uit te breiden. De plannen zijn in voorbereiding. We zouden er graag een 30-tal plaatsen voorzien voor de buurt maar moeten nog bekijken of dit al dan niet met slagbomen zal zijn.”
Verplichte stalplaatsen
Vorige legislatuur werd nog overwogen om een aantal parkeerplekken aan te kopen in de nieuwe ondergrondse parking van het nieuwe woonproject Gustave op de ISA-site.
“Maar dat plan is afgevoerd”, klikt het bij Bauwelinck. “De gemeente zal geen mede-eigenaar worden van de parking. Die komt volledig in publieke uitbating via het parkeerbedrijf Indigo.”
Sinds 2021 is er een verplichting bij nieuwbouw om te voorzien van stalplaatsen voor wagens en fietsen op het eigen terrein.
“We merken echter dat de bouwheren van grotere projecten de verplichte stalplaatsen wel voorzien, maar dat deze niet worden verkocht aan de bewoners. Bij sommige projecten zijn er dus nu garages die gewoon leeg staan of worden verkocht aan niet-bewoners”, zegt Mettepenningen. Ze vraagt zich af of het niet verplicht kan worden om een appartement en garage samen te verkopen. Volgens Bert Bauwelinck is dat echter geen goed idee.
“Want niet iedereen heeft een auto en dan blijft die garage of staanplaats ook leeg.”
