Nieuwe procedure en werken in twee fases voor restauratie Boelwerfkraan

TEMSE – De gemeenteraad van Temse had het tijdens de gemeenteraad van februari opnieuw over de restauratie van de Boelwerfkraan. De werken hadden normaal vorig jaar al moeten starten maar de kostprijs van de enige offerte die de gemeente binnenkreeg lag bijna drie keer hoger dan verwacht.

“Het is een dossier dat stilaan op de processie van Echternach begint te lijken”, stelde bevoegd schepen Bert Bauwelinck (Tesamen). “Sinds we de kraan verworven hebben zijn we ondertussen 25 jaar bezig. Het is ondertussen een beschermd monument, waar ook een tijdje een procedure voor declassering op liep.”

Twee fases

“De enige offerte die Temse bij de openbare aanbesteding ontving, raamde de kosten op 3,3 miljoen euro terwijl het budget slechts 1,2 miljoen euro bedraagt”, vertelde de schepen. “Daardoor zijn we zowat een jaar verloren.”

Daarom heeft men nu geopteerd voor een mededingingsprocedure met onderhandeling en werken in twee fases. Daaruit zijn vier bedrijven gesprokkeld.

Temse stapt dus niet af van het plan om dit relict van de Boelwerf te restaureren. De 48 meter hoge kraan is een relict van de vroegere scheepsbouwactiviteiten en sinds 2004 ook geklasseerd als beschermd monument.

“Het is dus de bedoeling om de werken gefaseerd uit te voeren in twee delen”, aldus de schepen. “In een eerste fase zullen de sokkel en het verticale gedeelte aangepakt worden. In een tweede fase wordt het horizontale gedeelte, de zogenaamde giek, gerestaureerd.”

“Samen met Lieve Truyman volg ik dit dossier al sinds 2016”, reageerde oppositieraadslid Werner Maerevoet (N-VA). Hij gaf een overzicht van de financiële geschiedenis van het dossier.

Eeuwigdurende kost

“In 2023 hadden we een raming van 982.242 euro voor de volledige kraan. En nu zitten we op 1. 128 000 euro voor fase één en de sokkel”, stelde Maerevoet. “Ik denk dat enige toelichting door het architectenbureau en het studiebureau noodzakelijk zijn.”

“Gezien de financiële toestand van de gemeente Temse is het onverantwoord om dit ‘luxeproject’, ondanks de sponsoring en subsidies te verwezelijken”, steld Paul Oste van Vlaams Belang. “Er zal nog een groot deel door de gemeente zelf betaald moeten worden. En de gemeente, dat is de bevolking. Maar na de restauratie stopt het niet. Zoiets moet onderhouden worden. Er zal een firma aangeduid moeten worden om het bewegend gedeelte maandelijks een onderhoudsbeurt te geven. Wie gaat dat betalen ? Het onderhoud is, zolang de kraan daar staat een eeuwigdurende kost, dat is overantwoord.”

“Alles zit op koers en de belangrijkste stap is om via de nieuwe procedure de gunningleidraad geven aan die vier bedrijven zodat we weten wat ze kunnen voor welk budget”, besloot Bauwelinck.

7 gedachtes over “Nieuwe procedure en werken in twee fases voor restauratie Boelwerfkraan”

  1. De kraan gewoon afbreken en vervangen door een kleiner aandenken dat geen miljoenen kost, nu en in de toekomst. Tegen de tijd dat de tweede fase van restauratie ooit realiteit wordt zijn er geen ex-werknemers van de werf meer. Er zijn intussen veel nodige projecten die voorrang hebben op nutteloze nostalgie.

  2. Met alle respect maar met dit geld kan er al veel meer nuttige projecten gedaan worden voor de Temsenaren zelf.Veel inwoners liggen niet wakker van die kraan.
    Laat het gewoon restaureren zonder het geld van Temsenaren en vraag het eventueel aan de personen die grote voordelen hebben gehad en rijk geworden zijn met het faillissement van de Boelwerf.

  3. Breek die geld put af en laat een stambeeld maken zoals op het rond punt staat, iets dat eenkeer geld kost en dan stopt, boelwerf is weg, er blijft enkel de dok waar niemand kan komen, de jonge mensen zijn boelwerf allang vergeten, en kunnen zich ook niet inbeelden wat er zich afspeelde, dus de betekenis van de kraan is voor een generatie die binnen 15 jaar deze wereld heeft verlaten, stop met onnodige kosten.

  4. Die kraan heeft meer slechte herinneringen dan goede , de mensen werden Bestolen , Bedrogen en Bedrogen . hoeveel dodelijke slacht offers zijn er niet gevallen, mensen die gans hun leven gehandicapt zij geworden ,langdurende zieken een Asbest ,zeker de schrijnwerkers die aan de afwerking werkten , mensen die ledematen verloren en blind werden allemaal ten goede van de scheepsbouw. dus ja die kraan heeft heel mooie herinneringen.

  5. Als men vanuit Bornem via de Scheldebrug Temse binnenrijdt en uitkijkt over de “skyline” van Temse, dan is die oude kraan gewoon een lelijk gedrocht dat het hele uitzicht bederft.
    Afbreken dus, en liefst zo snel mogelijk. Het geld dat naar de restauratie gaat, kan beter elders besteed worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *