Laagstraat en SG Boereboomstraat worden afgesloten van N16

TEMSE – Het project om het kruispunt van de Hoogkamerstraat met de N16 veiliger te maken omvat enkele wijzigingen aan gemeentewegen echter zonder dat de rooilijn wijzigt. Zo zullen de Laagstraat en de SG Boereboomstraat afgesloten worden van de N16.

De N16 is als een primaire weg type I opgenomen in het gewestplan. De weg vervult deze functie al jaren via een indeling van 2×2 rijstroken, gescheiden door een middenberm en met een snelheidsregime van 90 kilometer per uur.

De ontwerprichtlijnen van dit type weg voorzien dat er geen onbeveiligde kruisingen of aantakkingen zijn op deze weg. In het verleden zijn er echter een aantal van deze aantakkingen blijven bestaan.

Zo is er de SG Boerenboomstraat die aansluit  op de richting Bornem en de Laagstraat die aantakt op de richting Sint-Niklaas. Zo lang de intensiteiten op de N16 beperkt bleven, waren deze aantakkingen bruikbaar, maar dat punt zijn we al even voorbij. Momenteel zijn dit twee onveilige aantakkingen.

SG Boerenboomstraat

Deze aantakking zorgt voor een onveilige invoegbeweging tussen de aantakking E17 en het kruispunt N16. Ze wordt gebruikt voor oprijdend verkeer dat vanuit Temse de Hoogkamerstraat mijdt omwille van de doorstromingsproblemen. Het gaat dus voor een groot deel om sluipverkeer.

Door de aanpassingen aan het kruispunt N16/Hoogkamerstraat zal de doorstroming in de Hoogkamerstraat zelf in belangrijke mate verbeteren, zodat we dit sluipverkeer en deze aantakking kunnen supprimeren. Deze aantakking wordt in dit project dus afgesloten van de N16.

Ter hoogte van deze knip wordt de verharding van de SG Boereboomstraat opgebroken, de fietspaden worden in asfalt doorgetrokken, de resterende zone wordt berm. De uitvoering hiervan zal pas op het einde van de werken gebeuren
Laagstraat

Deze aantakking wordt voornamelijk gebruikt door in- en uitrijdend verkeer naar TTS. Het inrijdende verkeer moet gezien de korte bochtstraal, enorm vertragen op N16 om te kunnen inrijden. Dit leidt tot gevaarlijke rembewegingen op de eerste rijstrook van N16.

Het uitrijdend verkeer is vaak langzamer optrekkend vrachtverkeer, wat eveneens zeer storend werkt en tot rembewegingen leidt op de eerste rijstrook van de N16. Aangezien de doorstroming voor het verkeer op het kruispunt N15/Hoogkamerstraat in belangrijke mate verbeterd zal worden, kan ook deze gevaarlijke aantakking afgesloten worden.

De hulpdiensten zullen wel nog steeds de mogelijkheid hebben om via deze tak TTS in te rijden. De knip zal gematerialiseerd worden met behulp van betongrasdallen. De fietspaden worden doorgetrokken in asfalt voor het comfort van de fietsers. De uitvoering hiervan zal pas op het einde van de werken gebeuren.

Lees ook: “Kruispunt hoogkamerstraat/N16 krijgt conflictvrije verkeerslichtenregeling”

Na de werken aan het kruispunt van de Hoogkamerstraat en de N16 worden de SG Boereboomstraat (boven) en de Laagstraat (onder) afgesloten van de N16

4 gedachtes over “Laagstraat en SG Boereboomstraat worden afgesloten van N16”

  1. Waarom deze weg sluiten? Dit is juist DE kortste weg van de autostrade of sint niklaas naar Tielrode. Anders gaat het allemaal extra verkeer geven in het centrum van Temse.
    Welk argument overtreft hier?

  2. Geachte Schepen,
    Vanuit de Smesstraat het kruispunt oprijden lijkt nog moeilijker te worden.
    Of heb ik het verkeerd voor.
    Groeten,

    Herwig Verbraecken

  3. Een industrieterrein met 1 in uitrit is verboden en ook totaal onmogelijk we hebben als temse een van de best gelokaliseerde industrie zone maar door deze ingreep komt dit totaal verkeerd over en gaan we van een transit tijd van Max 10 m in of uit naar een 30 m wie gaat dit betalen en de file zal tot aan interbeton en tot aan E 17 staan !!
    Het wordt tijd dat mensen van de praktijk hierbij tenminste geraadpleegd worden!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *