“Zonder doorstroming kunnen ook vervoersregio’s weinig bereiken”

TEMSE/BORNEM – Al negen jaar ijvert werkgroep ‘Haal De Lijn over de Brug’ voor een Schelde-overschrijdende bus. In de eerste plaats tussen Temse en het ziekenhuis in Bornem dat ook voor het Waasland belangrijk is.

“De basisbereikbaarheid en de vervoerregio’s zullen zonder échte doorstroming niet leiden tot een aantrekkelijker en stipter openbaar vervoer”
Werkgroep Haal de Lijn over de Brug

Bij deze nuttige en sociaaleconomisch verantwoorde busverbinding waren tot nog toe twee entiteiten betrokken: Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Daarom lukte dat nog niet. Ook het gebrek aan visie en middelen speelt mee. De Schelde fungeert als een Berlijnse Muur’, stelt Dirk Smet.

“Steeds meer bussen rijden zich klem in de files. De politiek en de publieke opinie zijn zich onvoldoende bewust van de mobiliteitsproblemen”, legt voorzitter  Smet uit. “Op termijn kan de immobiliteit nefast zijn voor de werkgelegenheid in de regio. De bereikbaarheid van de bedrijven op beide Scheldeoevers wordt steeds slechter, zowel voor de werknemers als de leveranciers en klanten.”

Aanvankelijk was het plan dat het Waasland en Klein-Brabant een vervoersregio zouden vormen. Onder politieke druk werd besloten Klein-Brabant bij Mechelen te stallen.
Smet: “Een gemiste kans om logische busverbindingen te creëren. We hopen nu dat de vervoersregio’s Mechelen en Waasland deze verbinding wel voor elkaar krijgen.”

De werkgroep onderstreept nogmaals dat de trein de ruggengraat vormt van het openbaar vervoer maar dat de NMBS heeft laten weten dat een trein om het half uur op de lijn Mechelen – Sint-Niklaas niet haalbaar is.

“Gezien de congestie op de parallel lopen N16 zou dit geen overbodige luxe zijn. Is de NMBS wel geïnteresseerd in slagvaardig openbaar vervoer? Tweemaal stuurde ze haar kat naar een bijeenkomst van de vervoersregio Mechelen. Dat zegt alles.”

Smet vindt dat politici moeten ophouden met het schetsen van onbetaalbare vergezichten met lightrail, lighttrain en trambussen. “Gevraagd zijn visie en politieke moed.
Laten we eerst het bestaande openbaar vervoer optimaal functioneren. Dat is al een hele opdracht in het autogerichte en qua ruimte wanordelijke Vlaanderen. Zonder doorstroming zullen de door een aantal politici geprezen basisbereikbaarheid en vervoersregio’s heel snel nepoplossingen blijken te zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *