Plannen Oostelijke tangent tussen N70 in Sint-Niklaas en E17 ook goedgekeurd door lokaal bestuur Temse

Lokaal bestuur Temse wil fietssnelweg vanuit Sint-Niklaas doortrekken tot aan Temse station

SINT-NIKLAAS/TEMSE – De plannen voor de oostelijke tangent (de verbindingsweg tussen de N70 en de E17 op grondgebied Temse) in Sint-Niklaas zitten al even in de pipeline. Het project lag een tijdlang stil en het ontwerp uit 2017 voldeed niet meer aan geldende normen.

Ook moesten nog een aantal knelpunten opgelost worden. Dat is intussen gebeurd en na consultatie van een brede groep belanghebbenden zijn de vernieuwde plannen nu door het Agentschap Wegen en Verkeer, de Stad Sint-Niklaas, de gemeente Temse en partners goedgekeurd.

Deze plannen worden technisch nog verder verfijnd en onderworpen aan een milieueffectenonderzoek, zodat de de omgevingsvergunningsaanvraag in 2026 kan volgen. In 2028 moet de eerste schop in de grond. De plannen voor de oostelijke tangent in Sint-Niklaas zijn aangepast. Onder meer de Mercatorknoop en de ontsluiting van Europark-Zuid werden gewijzigd, en in de Damstraat komt een fietstunnel. De start van de werkzaamheden is voorzien in 2028.

Prioriteiten

De oostelijke tangent verbindt de N70 en Singel met de E17, op grondgebied Temse, en volgt daarbij het tracé van de spoorweg. Het sluitstuk van de ‘ruit’ rond Sint-Niklaas moet het stadscentrum autoluwer maken en de druk op de rotonde van de N70 met de N16 richting Temse verlichten. Naar de nieuwe ringweg wordt al sinds 2002 uitgekeken. De huidige Vlaamse regering nam de aanleg van de ringweg op als een van de drie prioriteiten in haar nieuw regeerakkoord.

De oostelijke tangent verbind de N70 met de E17 op grondgebied Temse

“De oostelijke tangent is een van onze speerpuntprojecten in Vlaanderen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder (N-VA).

“De aanleg betekent een hefboom voor een hele regio en zal positieve effecten creëren voor de mobiliteit, economische ontwikkeling en verkeersveiligheid in Sint-Niklaas en omgeving.”

Versnelling hoger

Het ontwerp voor de oostelijke tangent dateert van 2017 en was omwille van nieuwe regels en normen aan een update toe. Samen met alle partners werd het project opnieuw onder de loep genomen. Dat leidde tot een aantal aanpassingen. Zo zullen de Mercatorknoop, dat is het kruispunt van de N70 met de R42, en de ontsluiting van Europark-Zuid worden aangepast. In de Damstraat wordt een fietstunnel voorzien.

“Concreet zal de fietssnelweg F18 die aan de westkant van de oostelijke tangent loopt, doorgetrokken worden tot aan de Passtraat”, zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat sinds vorig jaar een versnelling hoger schakelt in het concreet maken van de plannen. “Langs de N70 komt er een doorlopend dubbelrichtingsfietspad, waardoor slechts één fietsbrug over het spoor nodig is in plaats van twee.”

“In de Mercatorknoop moeten vier fietstunnels voor een conflictvrije doorgang zorgen, waarvan twee ook ruimte bieden aan voetgangers. De klassieke fietsrotonde maakt plaats voor een fietskruispunt met directe verbindingen.”

Aan de Damstraat wordt ter hoogte van de oostelijke tangent een onderdoorgang voorzien.

Parallel project

“De gemeente Temse grijpt in samenwerking met de provincie Oost-Vlaanderen en Interwaas de aanleg van de oostelijke tangent aan om de fietssnelweg door te trekken tot het station van Temse”, stelt Bert Bauwelinck (Tesamen), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken van Temse. “Dat zal gebeuren in een parallel project.”

De fietssnelweg F18 is voor ons een dossier waar meer urgentie voor nodig is”, vervolgt de schepen. “Die is wel voorzien in de zone van de Oostelijke tangent, maar stopt vervolgens midden in het industriegebied. We zijn al jaren vragende partij om die door te trekken tot aan het station van Temse.” Het grote knelpunt vormen een woning en een bedrijf die op amper een meter van de spoorlijn liggen. “Om onteigeningen te vermijden, is een alternatief mogelijk door een fietsstraat te maken van de Schoenstraat. De provincie is alvast bereid om een nieuwe studie te laten maken.”

De oostelijke tangent sluit aan op de E17 aan de Schoenstraat waarbij ook een nieuwe afrit van de E17 komt uit de richting van Gent, rechtstreeks naar de industriezone TTS

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *