Parkeerverbod voor vrachtwagens in TTS-zone

Wel nog enkele vrije parkeerplaatsen in de Nederlandstraat en de Kapelanielaan

TEMSE – De TTS industriezone krijgt een nieuw parkeerreglement. De toenemende bedrijvigheid doorheen de jaren zorgde voor grote druk op de parkeerplaatsen langsheen de openbare weg. Talloze geparkeerde vrachtwagens, trailers en containers deden de verkeersveiligheid en leefbaarheid van de buurt achteruitgaan.

“Op 6 september 2021 werd een bevraging gelanceerd waarbij bedrijven en bewoners van de zone hun mening konden geven over de aanpak van de parkeerproblematiek”, stelt schepen Lieve Truyman (N-VA). Zowat 70 procent van de ondervraagden gaf de voorkeur aan een regeling met een totaalparkeerverbod voor vrachtwagens. Een duidelijk signaal dat het Lokaal Bestuur vertaalde naar een aangepaste regelgeving ter plaatse.”

De bedrijven uit de TTS-zone ijverden al langer voor een oplossing van de parkeerproblematiek.

“Truckers die hier in de zone zelfs niets te zoeken hebben, kwamen hier overnachten. In de omliggende gemeentes heerst er al lang een parkeerverbod in de industriezones”, vertelt schepen Lieve Truyman (N-VA). “De truckers die hier kwamen kamperen, lieten steeds een hoop vuil achter en truckers kunnen hier ook niet naar het toilet of kunnen niet douchen”, zegt schepen Stephan Van den Gucht.”

Er heerst vanaf vandaag een parkeerverbod in heel de zone met uitzondering van een aantal voorziene parkeerplaatsen in de Nederlandstraat. Hier kunnen vrachtwagens ’s nachts nog terecht om te overnachten tussen 6 uur ’s avonds en 6 uur ’s ochtends.”

Circulatiewijziging

In de Nederlandstraat, tussen de uitrit van Truckwash Marlo en de Luxemburgstraat, is een strook voorzien waar vrachtwagens kunnen parkeren indien zij arriveren tussen 18u. en 6u. Verder blijft er ook een parkeerhaven beschikbaar in het doodlopend deel van de Kapelanielaan ter hoogte van de firma Gilbert De Clercq.

Om in de Nederlandstraat voldoende plaats te creëren voor geparkeerde vrachtwagens geldt, tussen Truckwash Marlo en de Luxemburgstraat, eenrichtingsverkeer met als toegestane rijrichting vanuit de Laagstraat richting Luxemburgstraat. Vanaf de uitrit van Truckwash Marlo blijft verkeer in dubbele richting mogelijk, zodat voertuigen die het terrein van de truckwash verlaten niet onnodig om moeten rijden om de parking te bereiken.

De Nederlandstraat wordt ook tussen de Luxemburgstraat en Hoogkamerstraat eenrichting, om te verhinderen dat verkeer via de woningen naast de brug van de Hoogkamerstraat richting TTS komt gereden. In de Kapelanielaan en Hoogkamerstraat was eerder al eenrichtingsverkeer van kracht in het kader van de werken aan de N16.

Hoogdag

Voorzitter Roland Van Gasse van de TTS Ondernemersclub is een tevreden man.

“Het is een hoogdag voor de TTS zone want deze realisatie verhoogt de veiligheid voor alle weggebruikers”, zegt Van Gasse. Waar de chauffeurs dan nu naartoe moeten, dat is volgens Lieve Truyman een opdracht voor de hogere overheid.

“Het is aan hen om een veilige plaats te voorzien waar chauffeurs kunnen overnachten met de nodige sanitaire infrastructuur.”

Bij de realisering van de Oostelijke tangent zou aan de nieuwe afrit van de E17 uit de richting van Gent, aan de Laagstraat, een parking voor vrachtwagens gerealiseerd worden. Maar de start van die werken is nog niet voor morgen.

Het parkeerverbod voor vrachtwagens werd vandaag officieel gelanceerd door het Lokaal Bestuur in aanwezigheid van schepen Lieve Truyman, schepen Stephan Vandergucht, Roland Van Gasse, voorzitter van de TTS Ondernemingsclub vzw en hoofd van de Mobiliteitsdienst Tonny Schelfhout.

Vlnr. Tonny Schelfhout (verantwoordelijke dienst Mobiliteit), Roland Van Gasse (Voorzitter TTS ondernemingsclub), Lieve Truyman (Schepen) en Stephan Van der Gucht (Schepen)

Een gedachte over “Parkeerverbod voor vrachtwagens in TTS-zone”

  1. Als je hier ziet hoeveel auto’s het verkeersbord negeren en gewoon blijven door rijden zoals het altijd is geweest richting Dyka zo naar Marlo trucks en er is niemand die terugkeerde al zijn de borden duidelijk aangegeven

Laat een antwoord achter aan Francois Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *